wees voorbereid (op het ergste en alles valt mee)

Zorg er voor dat je altijd het onverwachte verwacht. Ook al ben je voorbereid. Samen waren A. en ik naar de federale politie geweest om navraag te doen omtrent de procedure bij beëindiging van het contract en het werkvisum. De dame stond ons vriendelijk te woord. Nee, F. (die alle zaken voor de estrangereiros –vreemdelingen- doet was op vakantie) kwam over ruim drie weken terug en ja hij was er meestal pas om negen uur. Alle onze vragen beantwoorde ze snel en zeker. Dus nu, bijna een maand later, op de laatste dag in Uberlandia stond in om acht uur voor het kantoor van de politie te wachten op A. Ik had voor de zekerheid nog gebeld en een sms gestuurd. Iets meer dan een kwartier te laat kwam hij aan in zijn eigen auto. Hij was bij me thuis geweest, een misverstand begreep ik. Er waren alleen mensen met kleine kinderen voor een speciaal reis document en twee die een paspoort kwamen halen. Terwijl we wachten tot het negen uur werd. Kwam er een jongeman achter de balie voor vreemdelingen. A. legde situatie uit. De jongen keek naar mijn paspoort en zei dat zaken voor vreemdelingen slechts na elf uur behandeld werden als gevolg van een interne procedure verandering. Maar mijn vliegtuig ging al om twaalf uur dus moest ik om elf uur eigenlijk op het vliegveld zijn. Even overwogen we om dan eerst maar naar het vliegveld te gaan en in te checken om dan terug te komen om de boete te betalen die er stond voor de acht dagen te laat vertrek. We besloten te wachten. F. arriveerde om vijf over negen. Hij, terug van zijn vakantie, ging eerst twee paspoorten uitgeven en toen waren wij aan de beurt. A. legde opnieuw uit dat we eerder waren geweest en dat we nu kwamen om te uitstaande boete te betalen. Hij verdween naar zijn kantoor en kwam terug met een vriendelijke glimlach. We hoefden niet te betalen. Er was een wijziging en de betaling was alleen nog maar op het vliegveld. Daar was een speciaal kantoor waar ik dan moest betalen, geen probleem, kost hoog op een kwartiertje. A. legde uit dat ik die vijftien minuten niet had omdat ik een middagvlucht had. Nou, ook dat was geen probleem volgens F. Dat werd het vervolgens wel voor mij. A. reed met mij nog even langs de SESI om de locatie van politie op het vliegveld uit te zoeken. Zodoende kon ik nog even afscheid nemen van G.&L. en T.. Vervolgens reed A. als een mislukte rally coureur (die de fles 51 chachacha naar binnen heeft geklokt in plaats van op de achterbank te leggen welke ik hem als afscheidscadeautje gaf) me naar het vliegveld van Uberlandia. Botste nog bijna op een auto die voor ons op de kruising niet direct op trok en parkeerde de auto met een bijna noodstop. Hij ging geld pinnen en ik mijn biljet halen. Ik had mijn pasje neergelegd en de bediende van Passaredo vroeg me of Sao Paulo mijn eindbestemming was of had ik een internationale aansluiting. Ik knikte bij het laatste. Ah, hoe laat was de vlucht naar Amsterdam was de volgende vraag. Om vier uur. Hij keek me ernstig aan en zei dat er een vertraging was van anderhalf uur. Zo. Dat moest ik even verwerken. Ik moest direct denken aan twee eerdere reizen die ik met tijdhindernissen had gemaakt: een vanuit Doha naar Amsterdam en een vanuit Doha naar Dubai. Niet echt leuk. A. kwam terug en ik vertelde van de vertraging. Hij ging bellen met CBAT en het aangewezen reisbureau, kijken wat de mogelijkheden waren nu mijn overstap niet ging lukken. We besloten eerst maar tot een kop koffie. Telefonisch was de oplossing er al snel. Ik kon eventueel overnachten in Sao Paulo en anders waren er andere vervoerders. Ik ging maar naar de wachtruimte, kreeg het telefoonnummer van A. voor het geval dat.   Mijn vlucht stond op het scherm en ik vulde een sudoku in. Toen ik klaar was stond er een andere tijd niet meer 12.05 maar nu 13.50. Ik belde via het speciale nummer voor collect call met P. en legde de situatie uit en vroeg of hij een mailtje naar D. kon sturen zodat ook zij voorbereid was op een nog onbekende vertraging. De vlucht verdween van het scherm. Andere vluchten voor SP werden omgeroepen ook met vertraging. Er waren slechte vliegomstandigheden daar ter plekke werd duidelijk gemaakt. Ik wachtte geduldig tot mijn vlucht uiteindelijk klaar was en we net over tweeën naar Riberao Preto gingen. Uiteindelijk waren we om kwart over vier in Sampa. En stond ik om tien voor vijf bij de KLM balie. Ik moest naar het omboekkantoor van de Star Alliance groep. Daar eerst in de rij en toen werd ik naar de Passaredo balie gestuurd om een formulier te halen waardoor ik zonder bij betaling omgeboekt zou kunnen worden. Het meisje van Passaredo handelde net een dame af die ook een verklaring voor meteorologische omstandigheden kreeg, ze had bij mij in het vliegtuig gezeten. Terug naar KLM/Air France, met het juiste formulier, waar nu maar een kleine rij was. De dame handelde mijn gegevens snel af, vingers vlogen over de toetsen en ze belde met twee toestellen te gelijk. Over een half uur terug komen. Mooi, dat gaf mij de gelegenheid naar de politie te gaan die om de hoek zit bij de KLM balie zo had ik gezien. Nee meneer, zei de vriendelijke beambte, U hoeft hier niet te betalen. Ga gewoon door de controle en daar kunt u afrekenen. Geen problemen als ik volgende week weer terug kom? Vroeg ik nog voor de zekerheid. Geen probleem en prettige reis. Snel even P. gebeld om de stand van zaken door te geven. A. kreeg ik niet te pakken. Tijd over voor een kopje koffie en een water. De had ik gelukkig al op toen ik de rekening kreeg, ongelooflijk een flesje water en een slechte espresso voor 9,25 BRL.. Het half uurtje was om en ik was om 18.00 terug. Ze belde opnieuw en knikte me vriendelijk toe. Toen ze neer had gelegd bevestigde dat ik met de vlucht van 19.15 rechtstreeks naar Amsterdam. Het was inmiddels vijf over zes. Snel inchecken, snel door de security, in de rij bij de douane. Paspoort en RNE overhandigen. Het duurde even voor ze de goede combinatie van nummers en Nederland had ingevoerd maar toen kreeg ik beide documenten terug. Nee, als U terugkomt, moet U betalen. Kan ik zonder problemen volgende week terug vraag ik nog voor de zekerheid. Ja hoor, prettige reis. Ik snelwandel als Tjabel Ras naar gate 10. Er staat nog een flinke rij. Snel bel ik A. dat ik op het punt van instappen sta en dat alles goed is verlopen. P krijg ik niet te pakken maar J. wel en ze zal het vluchtnummer doorgeven aan D. Die staat me dus over een kleine twaalf uur op Schiphol op te wachten zodat we een dagje uit kunnen waaien op Zandvoort voor we naar Groningen gaan. Ik was op veel voorbereid maar dit sloeg toch wel alles. Niet in de laatste plaats om dat het verschil in ETA maar minder en uur is. Wees voorbereid maar maak je niet druk om dingen die je niet kunt beïnvloeden. Ik heb mijn lesje weer geleerd.

Comments

Popular Posts