juf joke


De donkere ogen en het korte kapsel. Het is me mijn hele leven blijven achtervolgen. Nee, dat zeg ik eigenlijk verkeerd.
Niet achtervolgend. Ik zie het voor me.
Vrouwen met donkere ogen en een kort kapsel zijn favoriet (ter zijde: het liefst ook nog met lange benen en een donkere huid en vooruit een echte kont). Een soort van ideaal beeld.
Mijn juf op de lagere school had donkere ogen en kort haar. Ik denk vaak aan haar. Niet direct aan het ideaal beeld maar wel aan de aanwijzingen die ik in mijn hoofd hoor als ik tanden sta te poetsen. “Maak kleine ronde bewegen en werk van achter naar voren en van boven naar beneden”.

Hoe kan zo iets vraag ik me af. De context is me volledig ontschoten maar bij het poetsen denk ik er vaak aan. Ook al heb ik in de rest van mijn leven heel veel andere aanwijzingen heb gekregen die tegengesteld zijn.

Net als bij het handen wassen. 
Dezelfde juf hamerde er op dat je na toilet bezoek je handen moest wassen. “Goed je handen wassen en dan het zeepje afspoelen. Droog je handen en hang de handdoek terug”. 
Was niet te vaak, niet te vaak met zeep en zeker niet met zo'n zeepje. Ik maal er niet om ik blijf de aanwijzingen van juf Joke volgen.
Was het een onderdeel van het lesplan? Op de christelijke nationale school Slochteren van hoofdmeester Stadman?
Was het eigen inbreng? Van de juf in de combinatieklas 1-2 van de lagere school.
Geen idee maar het is wel blijven hangen. De levenslessen van Joke Vervoort.

Ze woonden samen in aan de zijkant van een boerderij vlak bij mijn oma. Haar huisgenote was volgens mij kleuterjuf. Maar aan haar heb ik weinig herinnering. Mijn broertje zat bij haar in de klas en later mijn zus dacht ik. Regelmatig moest ik van mijn moeder iets uit onze eigen moestuin afgeven. Zakje spercieboontjes, potje met jam of wat nieuwe aardappelen. Ik schaamde me kapot. Waarom moest ik dat nou weer doen? Later ging ze trouwen, ik dacht met een bioloog, en heette ze juf Vos.

Jammer genoeg gebruik ik nu vloeibare zeep en hoef dus geen zeepje aftespoelen. Dus neem ik het pompje maar af met een doekje. 
Dankjewel juf Joke.

 ps.1
volgens deze foto had ze helemaal geen kort haar...
ps2.
ik sta links met bordeaux rood nep vlinderdasje en grijze knie kousen...

Comments

Popular Posts