avatar

Een avatar is de verschijningsvorm van een persoon van vlees en bloed in een virtuele wereld of een fantasiewereld. Het woord komt oorspronkelijk uit het Sanskriet. Avatr in de Hindoeïstische filosofie betekent: het incarneren of verschijnen van een (abstracte) god in de wereld in de persoon van een levend wezen.

Dat had ik van te voren even opgezocht. Maar verder geen recensies gelezen over de film Avatar. Wel veel enthousiaste reacties gelezen en gehoord. Dus ik naar het Imax 3D theater van Villaggio. Ook de term Imax maar even vooraf opgezocht zodat ik bij mijn debuut wist wat het inhield. "IMAX is een filmformaat dat is ontworpen door de IMAX Corporation en een grotere schermcapaciteit heeft waardoor het films van een grotere omvang en resolutie kan weergeven dan normale filmschermen. Een standaard IMAX scherm is 22 meter breed en 16 meter hoog," aldus de wikipedia. Inderdaad dat was indrukwekkend. Van drie 3D wist ik alleen dat er een speciale bril met gekleurde glazen voor nodig was. Maar ook dat was erg leuk. Je zit er midden in.

Goed dan de film. Hoe zal ik het zeggen. Nou, het was een echte film waar ik niet echt in zat. Ook een fliterdun verhaallijntje, dat met een -rare- gedachten kronkel, oude volkerenkunde in de toekomst geprojecteerd had. Daardoor speelde het dus in het heelal lichtjaren verder maar met 'mensen' die met pijl en boog op prehistorisch uitziende dieren de strijd aan gaan met de mens in een klassiek goed tegen kwaad gevecht met een met de natuur tegen losgeslagen technologie, zeg maar. Dit dan allemaal met veel effecten en 'strijd' en een hoge dosis testosteron. Na een uurtje had ik het wel gezien maar de film duurt ruim 2 uur veertig minuten, waarom is me nog steeds niet duidelijk.

Het geheel deed me vooral denken aan Trigië (volledige titel: Opkomst en ondergang van het keizerrijk Trigië) een stripverhalenreeks, getekend door Don Lawrence in onderandere de Eppo. En dat vond ik altijd geweldig maar deze film dus niet. Ik ben niet echt een filmfan denk ik. Ik wil een verhaal zelf doorleven mijn eigen regie voeren en kijkgedrag bepalen. Nu had ik al snel het gevoel wat ik ook bij het schommelen al snel krijg: misselijk, draaiende maag. Even leuk en spannend maar al snel heel vervelend. In deze film werd dit trucje echter tot vervelens toe herhaalt en herhaalt en nog een keer vanuit een andere hoek gedaan.

De hoofdpersonen blijven wel heel erg eendimensionaal in deze 3d productie en raken geen moment een snaar bij mij. ik ga maar weer eens een stripalbum lezen denk ik en daar mijn eigen schoenendoosfilm bij bedenken.

Comments

Popular Posts