IM Cees Koppelaar

Papendal 1978

 Kees Koppelaar koppel kwartet.

 

Koppelen was een kwaliteit van Cees Koppelaar die buiten kijf stond. Naast de andere kwaliteiten als trainer en manager, was het dat hij mensen kon koppelen: direct het gezicht aan de juiste naam maar ook het koppelen van mensen aan anderen zodat er een synergie ontstond die hij alleen, als eerste, gezien had.

 

Dat Kees Koppelaar bekend werd als dè Cees Koppelaar kwam door Ajax.

'Goed voor je toekomst, dat je hier loopt.'' Cees Koppelaar weet nog precies waar (op het trainingsveld van Ajax) en op welk moment (mijn tweede training) Johan Cruijff die woorden tot hem sprak. ''Cruijff was een tiener, een curriculum vitae bestond nog niet, maar hij wist precies wat hij zei. Ajax heeft een gigantische invloed gehad op mijn carrière. Ik geef nu nog geregeld trainingen, ik houd lezingen en altijd leggen de mensen de link met Ajax.''( Uit Paarool: De ziekte van Koppelaar 2019)

 

Koppelaar was op voorspraak van Jan Blanken (Sagitta) bij de voetbalclub terecht gekomen en na wat proeftrainingen bij het tweede vroeg Rinus Michels hem voor het eerste elftal. De rest is geschiedenis. Ruim 15 jaar zou hij bij Ajax de looptrainingen verzorgen.

Kees kon training geven maar hij kon vooral goed communiceren dat was ook wel nodig op het moment dat je bij een voetbalclub als Ajax aan het werk gaat.  Daar leerde hij vooral hoe je mensen erbij moet betrekken en direct de juiste indruk maken, want als je onder aan de ladder blijft staan,  dan kom je nergens. Iedereen moest in elk geval naar je luisteren, in de slangenkuil van de voetbalwereld zeker,  maar hij  hield zichzelf gemakkelijk staande: met zijn grote mond en grappen, met zijn voorkomen maar ook door de oefenstof goed te vertalen naar de sporters.  (Later volgden nog twee clubs in het betaald voetbal: FC Utrecht en RKC).

 

Daardoor liep eigenlijk ook iedereen met hem weg en daar begon ook het kees-koppel kwartet te ontstaan. Hij weet namelijk ook, ondanks dat hij ontslag nam, iedere keer weer terug gevraagd te worden en ja net zoals dat later ook gebeurde in het hockey. Kees Koppelaar koppelde ervaringen en emoties aan elkaar in die werden dan weer doorgegeven.  Dus mensen die zich jaren later nog weer herinnerden hoe de trainingen waren geweest en hoe goed dat het allemaal was vroegen hem later weer terug. Geen Heintje Davids effect dus maar omdat de koppeling nog steeds werkte. Bij Bloemendaal hockey is hij na al die keren dan ook lid van verdienste bij de Mussen geworden. De gewezen gymleraar gedijde goed in deze ambiance. 

 

De eerste keer dat ik Cees een handdruk gaf was op de Coupe (Nationale Nederlanden, op de Pim Mulier baan). Ik ging kijken naar mijn clubgenoten Annie Moedt en  Kees van Bommel. Samen met  trainer Hans Waalkens mee naar Haarlem.  Koppelaar was op dat moment nog wel of net niet weer  Mila-bondscoach dat weet ik niet zeker. Ik weet nog wel dat hij zei van: “ oh wil je ook trainer worden”?  want Hans had verteld dat ik naar het CIOS zou gaan. Later kwam ik nog een keertje tegenover hem te staan. Dit keer was ik als beginnend trainer en hij de ervaringsman met een reputatie,  toen hij in de IJssel-hal bij een indoor wedstrijdje woorden had met andere trainers omdat hij vond dat zijn dochter achter gesteld werd. Briesend stond Koppelaar met een uitgestoken vinger op zijn borst te prikken. De andere keren was het meer een hand opsteken of een blik van herkenning op het Kopje van Bloemendaal, hij trainer en ik toeschouwer.  Want naast atletiek was Koppelaar, looptrainer van het Nederlands team m/v en het Iers nationale mannenteam plus als gezegd. clubcoach mannen bij HC Bloemendaal. 

 

 

Kees (Kornelis Maarten) had een echt atletiek hart. Zo kwam hij weer terug op plekken waar hij daarvoor ook al gewerkt had. Zo heeft  Cees Koppelaar heel veel mensen bij elkaar gebracht,  samen laten trainen of samen laten werken en niet alleen boven het Noordzee kanaal. Een van de mensen die in de kop van Noord-Holland ook aan het werk was kende hem vanuit het verleden. Als ik op een vliegveld, een verloren uurtje had  was er meestal wel tijd voor een smeuïge anekdote. Rien Stout kende hem namelijk van de beginjaren bij Sliedrecht sport. Ze liepen tegen elkaar maar de tegenstelling kon eigenlijk niet groter zijn: Rien die veel meer op de achtergrond was en Cees die altijd op de voorgrond moest staan.

 

 

 Uit de Vriendband door Piet Wijker (April 2013):

….De atletiek is zo individueel, dat ik denk dat je juist met samenwerking verder komt.”

Het zou het handelsmerk worden van Kees Koppelaar, niet alleen alle atleten samenbrengen, maar ook hun trainers erbij betrekken. Zoals in de jaren negentig, toen hij door Bob Boverman als districtstrainer naar de KNAU was teruggehaald, om vervolgens in 1996 voor drie dagen in de week tot bondscoördinator te promoveren. Kees: “De vier bondscoaches die onder mij stonden, plus de districtstrainers, allemaal gingen ze mee naar de centrale trainingen. En elke centrale training had ik twee clubtrainers die een gedeelte van de training invulden. Die stonden nu dan eens niet voor hun eigen atleten, maar in één keer voor de totale selectie. Altijd was ik bezig met dat bij elkaar brengen …..

En dat bij elkaar brengen deed Koppelaar op elk niveau met succes: club trainer-districtstrainer-bondstrainer - KNAU coördinator: MiLa. Weer een Kees Koppelaar Koppel Kwartet.

RIP Cees Koppelaar : 28 augustus 1939 – 26 April  2021

Comments

Unknown said…
Uniek eerbetoon aan een unieke, zorgzame trainer, inspirerende, enthousiaste, overtuigende coach, plezierig samenwerkende collega trainer-coach en eerlijk liefdevol mens!
Een voorbeeld en voorrecht hem zo lang gekend te hebben.
Betty Hofmeijer

Popular Posts