deur
The Baule or Baoulé are an Akan people and one of the largest ethnicities in Ivory Coast. The Baoulé are traditionally farmers who live in the centre of Ivory Coast, in a French braid shaped region (the Baoule “V”) between the rivers Bandama and N'Zi.
Op de markt in Stellenbosch kocht ik jaren geleden een deur. Het bleek een Baule ('Anuan') deur te zijn. Een verfraaide deur met traditionele afbeeldingen. Het leek me een goed idee om deze kunst een mooie plek te geven in ons huis in de vorm van tafelblad onder glas. Het is er niet van gekomen en de deur is als staand object aan de muur van de Ebbingedwinger komen te hangen. In tussen had ik me wel verdiept in de betekenis van symbolen.
Onze deur:
Twee kraanvogels bovenaan zijn vaak een symbool voor vruchtbaarheid, bescherming en wederzijds respect. Ze drinken samen uit een kom of schaal, wat ook symbool kan staan voor harmonie, gemeenschap of huwelijk.
Twee maskers, gezichten met krachtige hoorns (maskers) vooroudergeesten of beschermgeesten.
De hagedis (onderaan) is een veelvoorkomend dier in West-Afrikaanse symboliek: voor bescherming, overleven, slimheid, of de bewaker van het water en de aarde.
De decoratieve rand en het houtsnijwerk met geometrische patronen hebben vaak een beschermende functie – bedoeld om kwade geesten weg te houden.
Verder symboliseren ze ook vakmanschap en status.
Twee maskers, gezichten met krachtige hoorns (maskers) vooroudergeesten of beschermgeesten.
De hagedis (onderaan) is een veelvoorkomend dier in West-Afrikaanse symboliek: voor bescherming, overleven, slimheid, of de bewaker van het water en de aarde.
De decoratieve rand en het houtsnijwerk met geometrische patronen hebben vaak een beschermende functie – bedoeld om kwade geesten weg te houden.
Verder symboliseren ze ook vakmanschap en status.
Functie en betekenis
• Bescherming: Tegen dieven én kwade geesten.• Symbolische status: De graanschuur was de rijkdom van een familie of clan.
• Spirituele connectie: Met voorouders, natuurgeesten en krachten van vruchtbaarheid.
Baule carving traditions embrace embellished functional objects, mask forms that enhance performances and sculptures that facilitate relations with the spirit world. Wooden doors known as anuan, adorned with human, animal, and vegetal motifs, were once produced by Baule carvers to embellish entrances to public and private spaces such as courtyards and rest houses. The carvers used the rectangular surface of the doors as canvases to elaborate in low or high relief scenes that are either purely decorative, or that allude to proverbs and myths.
Nu dus op een expositie hier in Rio bij het CCBB over de invloed van de voorouders van de tot slaaf gemaakten in de Amerika's een prachtige deur. Tijd om weer eens de boel opterakelen.
Comments