De schone van Boskoop

Boskoop omarmt de Gouwe. Het dorp is gesitueerd aan beide oevers van deze rivier. De beide oevers  worden verbonden door een hefbrug.  Dat is een tamelijk opvallend detail. Boskoop ligt daarbij tussen Alphen aan den Rijn in het noorden en Waddinxveen in het zuiden, die ook beide aan de rivier de  Gouwe  grenzen.  Ik kende het dorp van aardrijkskunde en de bekendheid vanwege de boom- en sierteelt. Totdat ik Hanno leerde kennen, die woont er, en kwam ik er enkele keren op bezoek. 
Hanno is tienkamper geweest. Maar hij staat niet op het rijtje van bekende personen uit Boskoop. Pelle wel:  Pelle Rietveld (4 februari 1985), atleet. Pelle is een moderne sporter die de media kent en bespeelt. Zodoende weet ik veel van hem.  Want ik volg atleten uit mijn periode toen ik bondscoach voor de meerkamp in Nederland. Het mooie van De Pel is zijn bevlogenheid met DE atletiek. 
De vele sloten bij Boskoop en de landerijen zijn er waar mozaiek van groen. Dat komt deels doordat alle maten in het Boskoopse kwekerijgebied er nog steeds zijn en worden uitgezet in de ‘ Rijnlandse roede’ , een oude Hollandse lengtemaat van 3,76 m, of 14,19m². Dit geldt voor bijvoorbeeld de omvang van een kwekerij en de plantafstand tussen laanbomen (zo lees ik op Wikipedia). Dat wist ik niet maar ik had wel de schoonheid er van gezien bij mijn bezoekjes als ik per trein arriveerde. De lijnen, de sloten, de landjes en de warenhuizen/kassen allemaal in gelid. 
Crossen is een van de leukste onderdelen van het lopen. Niet over gebaande wegen, niet netjes binnen de lijnen nee gewoon de snelste weg volgen, de kortste route weten en de race tegen iedereen die hardloopt. Geen stijlprijzen, gewoon afzien en kijken wie het eerste bij de finish is. Of het nou door duinen is, over hobbelige bospaadjes, over smalle paadjes in een park, over akkers waar het koren net vanaf is of omgeploegde landjes. Ongeacht waar: Slochteren (bos), Groningen (Noorderplantsoen), Hardewijk (zandverstuiving en opening crosseizoen bij de Athlos-cross), Santpoort (Stijn Jaspers loop), Hoofddorp Floriade terrein), Den Haag (renbaan Duindigt) of Boskoop (Flora cross). Crossen.
Want een keer per jaar is er een cross in Boskoop. Een cross die, tot Pelle er aan mee ging doen, me erg deed denken aan een foto van Hans Heus. Een leeg knollenveld met drie of vier atleten die kleumend staan te wachten tot de start valt. Maar Hans maakte de foto in het aangrenzende Alphen aan de Rijn. Crossen door de modder. Het is een veldloop over akkers. Langs strakke voren. In lijnen die allemaal in de horizon samenkomen. Zwoegen op zaterdagmiddag. Clubkleuren die vervagen in een ondefinieerbaar grijs. Spikes die met moeite uit de zuigende grond getrokken kunnen worden. Slechts de hogedrukspuit na de finish maakt alles weer een beetje toonbaar. 
Dat is het schone van Boskoop. Niet De Schone, ook wel Goudreinette genoemd, het beroemde appelras uit de Boskoop. Maar het had de naam van kunnen zijn op de webstek van Pelle of van een kek filmpje op Facebook. Want ook dit jaar weer deed Pelle mee. De korte cross en de estafette. Geweldig afzien want voor een meerkamper is het een marathon met loodschoenen. Maar banjeren door de modder dat is het schone, het mooie van de cross. Maar, het wordt pas zichtbaar na de finish........... 
foto Maureen Koster


Comments

Wycher said…
Mooi man!

Popular Posts