nu in GM
Vorige week even een cultuur stoot van jewelste gehad. Dankzij P. had ik een kaartje voor Bowie IS. Maar als je dan toch in het GM bent dan ook direct maar wat andere zaken meepakken. Twee hele verschillende, zeker als je het afzet tegen Bowie.
Meubels gegenereerd door slim geprogrammeerde algoritmes (wat zijn dat ook al weer?), een levende lampenkap van genetisch gemodificeerde cellen met het lichtgevende gen van een vuurvliegje (sic!), de eerste open source 3d te printen stoel ter wereld en nog veel meer. De ontwerper/uitvinder maar tevens kunstenaar Joris Laarman (Borculo, 1979) bedenkt en maakt dit allemaal in zijn lab. In dat laboratorium zijn ondertussen meer machines en mensen aan het werk om die ideeën uit te werken. “Samen met ingenieurs, programmeurs en ambachtslieden experimenteert hij op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie, waarbij het maakproces vaak net zo vernieuwend is als het eindresultaat”, lees ik op de GM site.
Ik was ondersteboven van de uitgestalde voorwerpen. Fraai, mooie vormen en ook nog goed er uit ziend.Dit zag ik voor Bowie.
Na de vele Bowie-prikkels kwam ik tot rust bij de prachtige kleuren van het werk van Anno Smith. Op het spoor gezet door Lillian Duijts-Wijma, die een prachtig boekje liet zien over deze kunstenaar. Onze gemeenschappelijke vriend Evert Jager (helaas overladen) had een ook rol gespeeld bij het opsporen en bewaren van kunstwerken van Anno Smith. En ook in de oude ULO van Slochteren is een werk gemetseld.
Smith (1915-1990) was een Groninger keramist die zich, na een studiereis door Italië, onder andere ging toeleggen op het maken van geveldecoraties. Bij de woningbouwflats in bijvoorbeeld de West-Indische buurt, de Rivierenbuurt en de Wijert in Groningen, geeft hij elk portiek een eigen gezicht. Anno Smith werkt ook veel met heraldische symbolen. In de jaren zestig wordt zijn bouwkeramiek abstract.
De woonhuizen en gebouwen uit de wederopbouwtijd zijn in onze tijd toe aan een andere bestemming en vaak ook sloop. Gelukkig wordt in toenemende mate de bouwkeramiek van Anno Smith daarbij gered en zo mogelijk herplaatst.
http://www.staatingroningen.nl/referentie/602/1034/de-grootste-versierder-272-kunstwerken-van-anno-smith
Meubels gegenereerd door slim geprogrammeerde algoritmes (wat zijn dat ook al weer?), een levende lampenkap van genetisch gemodificeerde cellen met het lichtgevende gen van een vuurvliegje (sic!), de eerste open source 3d te printen stoel ter wereld en nog veel meer. De ontwerper/uitvinder maar tevens kunstenaar Joris Laarman (Borculo, 1979) bedenkt en maakt dit allemaal in zijn lab. In dat laboratorium zijn ondertussen meer machines en mensen aan het werk om die ideeën uit te werken. “Samen met ingenieurs, programmeurs en ambachtslieden experimenteert hij op het snijvlak van kunst, wetenschap en technologie, waarbij het maakproces vaak net zo vernieuwend is als het eindresultaat”, lees ik op de GM site.
Ik was ondersteboven van de uitgestalde voorwerpen. Fraai, mooie vormen en ook nog goed er uit ziend.Dit zag ik voor Bowie.
Na de vele Bowie-prikkels kwam ik tot rust bij de prachtige kleuren van het werk van Anno Smith. Op het spoor gezet door Lillian Duijts-Wijma, die een prachtig boekje liet zien over deze kunstenaar. Onze gemeenschappelijke vriend Evert Jager (helaas overladen) had een ook rol gespeeld bij het opsporen en bewaren van kunstwerken van Anno Smith. En ook in de oude ULO van Slochteren is een werk gemetseld.
Smith (1915-1990) was een Groninger keramist die zich, na een studiereis door Italië, onder andere ging toeleggen op het maken van geveldecoraties. Bij de woningbouwflats in bijvoorbeeld de West-Indische buurt, de Rivierenbuurt en de Wijert in Groningen, geeft hij elk portiek een eigen gezicht. Anno Smith werkt ook veel met heraldische symbolen. In de jaren zestig wordt zijn bouwkeramiek abstract.
De woonhuizen en gebouwen uit de wederopbouwtijd zijn in onze tijd toe aan een andere bestemming en vaak ook sloop. Gelukkig wordt in toenemende mate de bouwkeramiek van Anno Smith daarbij gered en zo mogelijk herplaatst.
http://www.staatingroningen.nl/referentie/602/1034/de-grootste-versierder-272-kunstwerken-van-anno-smith
Comments