traditionele 2e kerstdag.

“ Ik hang van tradities aan elkaar”
 We pakken een traditie op: ‘tweede kerstdag met mijn beste vriend’. Noodgedwongen de laatste jaren in het gedrang omdat ik in het warme buitenland vertoefde. Daar kwam een mooie traditie met mevrouw Lenting uit voort: ergens ‘rustig kerst vergeten’. Dus geen versieringen, gekweelde liedjes in liften of cadeaus. Nee, gewoon lekker met z’n tweeën genieten van de natuur, de rust en de tijd samen. Ergens. Beetje buiten de bewoonde wereld.
NU dus weer oppakken in de donkere dagen in het koninkrijk der Nederlanden. Begin: warme choco met appeltaart met flinke dot geslagen room.
Dit is de opmaat voor een simpele onderdeel. Dat onderdeel is ook een gewoonte op de zaterdagochtend. Dan is er koffie of warme chocomelk naast de landelijke dagbladen. Het liefst thuis maar kan ook in een koffietent in de stad.
Met kerst is er meer tijd en dus kunnen ook de moeilijke katernen en de bijlagen doorgenomen worden bij een tweede bak.
Dit jaar is het bij C. thuis. Waarbij de oven en het fornuis ook ingeschakeld worden. Dat is niet zo vaak het geval, dus een beetje spannend is het wel.
Ik kijk er naar uit en ondertussen ben ik begonnen met boodschappenlijstjes. Want, ter complicatie, de dagen voor Kerst ben ik in Berlijn.

Ook het chronoloog moet nog aangepast worden maar zoals het er nu uit ziet ga ik de appeltaart op zaterdagochtend pas maken. Dan is er in ieder geval een heerlijke geur in het appartement als we gaan lezen. Vooraf wat gerechtjes thuis voorbereiden.
Na de lange middag wandeling is er dan een diner voor twee. Het idee is er al zie hieronder.

“ Ik hang van tradities aan elkaar,” zegt C. regelmatig. Dat zal nu niet anders zijn en dus: goede muziek, goede kranten, goede gesprekken en goed eten en drinken met een goed gezelschap. Wij van WC eend dus.


Diner42

1. Entree met mascarpone

2. Soep verse tomatensoep

3. Amuse zalm rol
4. Salade gemende sla met kip
5. Hoofd wildstoof
6. Groenten spruitjes / aardappel uit oven
7. Extra stoofpeertjes
8. Toetje cranberry triffle
9. Extra chocolade
10. Koffie


Comments

Popular Posts