controle

ik rij rustig
over julianplein
ik zie de politie auto
even later passeren ze
het bordje volgen licht op
ik volg
ik stop
stap uit en zeg goedenavond
kunt u de verlichting even controleren
ik stap in
draai het contact om
de ene draait de verlichtingsknop om
de lichten floepen aan
de andere vraagt waar ik vandaan kom
de eerste vraagt naar papieren
en rijbewijs
hij pakt ze en gaat naar de auto
de ander schijnt in de auto met een staaflantaarn
of ik weet dat het al donker wordt
iedere week meer dan twintig minuten langer licht zeg ik
hj vraagt waarom de achterbak er uit is
de collega informeert dat de papieren in orde zijn
of ik wel eens wat vervoer
is dat een joint
als ik mijn rugzak open maak
of ik nog even wil blazen
alles in orde
ze lijken teleurgesteld
de witte wagen scheurt weg
ik hobbel er achter aan
voor het eerst sinds mijn rijbewijs een echte controle

(ik reed in de auto van Jochem naar huis vanaf het leekstermeer)

achteraf:
ik bleek toch wel onder de indruk te zijn
van dit debuut met staande houding en controles
dus bij het pakken van mijn rijbewijs
moest ik de portemonnee opduikelen
uit de rugtas
toen is mijn brillenkoker er uit gevallen
kwam ik achter toen ik thuis wilde lezen
zaterdagochtend terug gereden
daar lag op het wegdek een platte brillenkoker
bril in gruzzelementen
pfff



Comments

Popular Posts