Legend


 Mijn bemoeienissen met handbal waren spaarzaam tot ik naar KSA kwam. Joyce van of naar de training brengen en heel afentoe een wedstrijd van Ineke kijken. Dat was het. Ik ging nog een enkele keer kijken bij de Haarlemse Handbaldagen in een grijs verleden. Meer kan ik me niet heugen.

Met handbal in mijn portefeuille op de MAHD als onderdeel van multi-sports veranderde dat. Ik moest me er echt in verdiepen en ook op zoek naar coaches. Via allerlei contacten kon ik een Franse coach aanstellen voor het opleidingstraject en ook nog een franse assistent (die kort in Qatar had gewerkt).

Zij konden me ook een beetje helpen toen ik in mijn portfolio bij het Olympisch training centre handbal kreeg toegewezen. Na een bronzen plan op de Aziatische kampioenschappen begin dit jaar werd de nationale coach (toevallig ook een Fransman) opzij gezet en moest de federatie op zoek naar een nieuwe invulling. In mijn rol als performance manager paste ook een adviseursrol in de aanstelling van een nieuwe hoofdcoach en diens rolverdeling. 

Een nieuwe coach vinden is 1 maar eentje aanstellen en samenspraak met de federatie was een uitdagende bezigheid. Uiteindelijk kwamen we uit, via via iemand uit mijn netwerk notabene, bij Jan Pytlick. 
Een legendarisch naam in handbalgek Denemarken. 
2e op de EK in 1998, opeenvolgend goud op de spelen in Sydney en Athene, goud op EK 2002 , zilver i 2004 en nog een keer brons in 2013.

Tijdens een trainingskamp leerde ik hem beter kennen: getrouwd met oud Deens international  Berit Bogetoft en drie handballende kinderen waar zijn zoon het inmiddels ook tot de Deense selectie heeft geschopt en als groot talent word aangemerkt.

In een ander trainingskamp deze keer in Noord Macedonie, waar hij ook heeft gecoacht, werd duidelijk hoe zijn naam en faam wijd en zijd bekend is. Samen met  Indira Kastratović (Balkan handbal grootheid) konden we in Skopje overal terecht. Een echte handbal legende. Trots om met hem samen te mogen werken.

Comments

Popular Posts