lijnen

De Nedersaksenlijn, de spoorlijn tussen Groningen en Enschede, komt er! Ik lees dat in de diverse media.  In de Voorjaarsnota trekt het kabinet 1,9 miljard euro uit voor het traject.



Dat viel op te maken uit lijstjes die leiders van de regeringspartijen zelf delen via sociale media. Ik maakte het op uit DVHN, RTVNoord, RTVDrenthe, maar las de lijstjes ook op X. Zo gaat dat tegenwoordig.


Met het geld: bijna 2 miljard euro, moet spoor worden aangelegd tussen Veendam en Emmen, waardoor er vanuit Groningen een directe spoorverbinding met Stadskanaal, Emmen en Enschede ontstaat. 


Maar nu komt het echte nieuws. Het geld komt uit een pot van 3,4 miljard euro die eerder was gereserveerd voor de Lelylijn, meldt coalitiepartij BBB op haar website


Eind vorig jaar nam de Tweede Kamer een motie aan waarin stond dat de drie miljard euro die klaarstond voor de aanleg van de Lelylijn, niet aan andere zaken mag worden besteed. Die motie werd destijds ingediend door NSC, BBB en CDA en gesteund door een grote meerderheid in de Tweede Kamer.


"Een totaalbeeld van het besluit van de coalitie hebben we nog niet, maar het lijkt ons niet goed voor het noorden van Nederland", zegt René Paas, commissaris voor de Koning in Groningen. Volgens Paas is zowel de Lelylijn als de Nedersaksenlijn essentieel voor de bereikbaarheid van het Noorden. "Het kan niet zo zijn dat het budget dat is gereserveerd voor de Lelylijn wordt leeggehaald om andere dingen van te betalen."


Ook bij Tweede Kamerlid Eline Vedder (CDA) uit Ruinerwold doet het besluit de wenkbrauwen fronsen. Nog geen vier maanden geleden werd er een motie door de volledige Tweede Kamer aangenomen waarin staat dat het geld voor de Lelylijn niet aan andere zaken besteed mag worden. Ook coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB stemden hier voor. "Vandaag hebben deze partijen de belofte alweer gebroken en is de bank beroofd. Een klap in het gezicht voor Noord-Nederland.”




De Lelylijn, de mogelijk nieuwe spoorlijn tussen Lelystad, Heerenveen en Groningen,moet de reistijd terugbrengen tot 90 minuten van Stad naar Amsterdam. Maar vooral ook de regio beter bereikbaar maken. Het lijkt me evident dat dit met deze manier van handelen andermaal blijkt dat het Noorden en met name Groningen een sluitpost is. Na de aardgasproblematiek en de aardbevingsschade maar ook de sociale achterstand en werkgelegenheid lijken niet te tellen.


De huidige regering maakt er een zooitje van.


Comments

Popular Posts