een vis?

gevonden op het strand.......

 
Is dit een vis vroeg ik me 's morgens vroeg af. Ja dacht ik toen ik het bestudeerde. Toen ik het op mijn FB pagina plaatste kwamen direct mensen met de juiste benaming: fugu.
 
Fugu is de Japanse naam voor de kogelvis. De vissen die gebruikt worden om Fugu te maken komen voornamelijk uit de geslachten Takifugu, Lagocephalus en Sphoeroides van de familie Kogelvissen (Tetraodontidae), of uit het geslacht Diodon van de familie Egelvissen (Diodontidae).Egelvissen kunnen net als de kogelvissen hun lichaam opblazen door water of lucht in te slikken, waardoor zij tot een bal opzwellen. Hun sterk toegenomen volume beschermt hen dan tegen aanvallen van roofvissen. De scherpe, naar buiten opklappende stekels, vormen daarbij een tweede beschermingsmechanisme. Sommige soorten zijn giftig, vanwege de stof tetrodotoxine in hun huid/of ingewanden (wikipedia)

Comments

Popular Posts