alweer 30 maart



Het is donderdagochtend al 11 graden. Dat is volgens Weerplaza hoog voor dit tijdstip van de dag. Klopt. Normaal, op de fiets om iets voor zeven, nog truitje aan onder het jack nu maar zonder zodat ik de armen direct tegen de jas voel.
De wolkenvelden die nu nog boven de stad hangen, trekken waarschijnlijk vanmiddag weg: dan breekt de zon door en de temperatuur stijgt tot ongekende hoogte voor deze tijd van het jaar . De warmste 30 maart ooit gemeten in Nederland was 20+ graden in 1911 (toen werd het in De Bilt 21,3 graden).

De temperatuur op 30 maart 1927 lag tussen 2,4 °C en 10,7 °C en was gemiddeld 6,8 °C. Er was 4,5 mm neerslag. Er was 0,4 uur zonneschijn (3%) aldus het KNMI. Ik lees op Wiki dat de namen Jan en Johannes behoorden tot de populaire namen in die tijd. Zo werd mijn vader later in de kerk ook gedoopt: Jan Johannes Lenting.


De levensverwachting blijft maar stijgen (volgens het medisch rijdschrift The Lancet): in 2030 zullen mensen gemiddeld 90 jaar worden. We zijn nu in 2017. Vandaag zou mijn vader 90 zijn geworden. Dat is voor mij een onvoorstelbaar gegeven. (Hoewel ik me goed voor kan stellen dat ik de negentig aan kan tikken in 2050). Tussen 1927 en 1972 zitten heel wat minder jaren. Intussen evenveel tussen 1972 en 2017. Vreemd,  mijn vader werd net geen 45. Ondertussen is het wel meer dan 45 jaar geleden dat hij dood ging en ben ik volgende week 57.


Ik verdrink in de getallen.
Dompel me onder in herinneringen.
Kom naar adem happend boven.  
 Zonder een beeld van mijn vaders verjaardag.

We schrijven 30 maart 2017

Comments

Popular Posts