Ambities


 de über chauffeur, die me oppikt na het werk, begint een gesprekje.

zoals zo vaak is de vraag: how long in Saudi, sir?
en dan de vervolg vraag: how you like it, sir?

ik beken dat ik hier bijna drie jaar ben en dat het erg enerverend is en energiek.
Dan komt het los. Hij verhaalt van wat 'ie zoal doet. Zijn vader is een gepensioneerde militair. Zoals zo velen had hij een baan bij de overheid. Maar de olie zal opraken en de regering wil dat we ook ander werk doen. In de vrije sector. die markt groeit en biedt nu meer dan de zekere baantjes bij de overheid. dat was een paar jaar geleden onvoorstelbaar. Nu doe ik sales bij een fotocopy bedrijf. begon met 6000 SAR toen ik begon. Nu naar  een ander bedrijf met meer carrière mogelijkheden en bonus systeem. Ik werk hard en doe in de middag Uber en in de avond nog cursussen. Zo heb ik ook Engels geleerd. Ik maak hem een compliment en vraag hoe zijn familie tegen hem aankijkt. Ze snappen het wel een beetje, maar het is ook belangrijk omdat ik als oudste van het gezin mijn geld afdraag want ik ben de enige die werkt. Mijn vrienden vinden het lastiger. Want ik heb weinig tijd voor ze. Alleen in het weekend. 
We zijn bij de compound ik prijs nog een keer zijn conversatie Engels en moedig hem aan verder te studeren. Ik geef ook nog een fooi (op de hoge ritprijs). Hij verdient het. Ambities moet je belonen. 

Comments

Popular Posts