apekooien

Het is de laatste les, ik zou het, al terugdenkende, geen training willen noemen van de gymnastiek, ik zou het nu nog steeds niet als turnen willen benoemen. Kortom, op het volleybalveld staan toestellen opgesteld die normaal de berging niet verlaten: het trapezoid voor op. Verder zijn alle banken in het veld gezet, liggen er her en der matjes en ook de lange mat is uitgerold. Evenwijdig aan de mat staan op op enige afstand aan de lange zijde met regelmatige tussenafstanden de knotsen opgesteld in een rechthoek.. Ook de touwen hangen uit. 
Het opberghoek ligt vol met stofpluizen want de materialen staan in zaal. In de oude ULO van Slochteren is er helemaal niet zoveel materiaal, bij SGV in de gymzaal iets meer. 
Apenkooien speel je eigelijk hetzelfde als tikkertje. De enige extra regel is:   de grond niet mag raken met je voeten. Deelnemers mogen alleen lopen, springen of rennen van hindernis naar hindernis. Iedereen die de grond raakt of getikt wordt door de tikker is af. Of als de tikker zelf de grond raakt maar dat is ook een variatie eigenlijk. Net als het feit wat je moet doen als je getikt bent.



Het is gewoon tikkertje…..Een beetje zoals het nieuwe spel "The floor is lava”wat nu populair is… maar dan heel populair op gym. Minder populair bij de gewone gymnastiek lessen op school. Daar vinden degene die altijd als eerste getikt worden of sloompies die bewegen niet leuk vinden het een stom spel. 
Ik niet. Want of ik mag een van de eerste tikkers zijn of ik blijf als een van de laatsten over van de niet getikten. Ik ben behendig en sneller dan dan de meesten van de groep. Dat is met overlopertje ook het geval. Dus als we gaan apenkooien aan het eind van het seizoen of de laatste les voor de vakantie dan sta ik te juichen.
Als de niet evenwijdige zijden van een trapezium even lang zijn, heet het trapezium gelijkbenig. De hoeken die de niet evenwijdige zijden maken met de evenwijdige zijden, zijn dan gelijk. Een gelijkbenig trapezium is een koordenvierhoek met een paar evenwijdige zijden. Werd het verder wel eens gebruikt? Ik kan het me niet heugen. Maar nu hingen er banken aan zodat het een soort verkeersplein werd.



Knotsen. Ze hingen aan de wand met een afsluiter. Werkeloos als het ging om ritmische gymnastiek.  Maar ze dienden als afscheiding waar de ‘getikten’ degene die door te tikker afgetikt waren moesten staan. In een van de variaties konden ze dan ook weer bevrijd worden. 
Dan was er ook nog de bok, soms als hindernis zodat je er omheen moest, soms ook als spring object zodat je er overheen kon. 


een variatie: snelle apenkooi met looplijnen...
 (via Joop Vervoort)



Pas veel later realiseerde ik me dat een groot deel van de groep dit helemaal niet zo leuk vonden...degene met overgewicht, zij met angst voor vallen, de 'sloompies'. Waar ik als laatste overbleef zaten zij als eersten aan de kant. Als zij de tikkers waren ging het spel voor mij in de vertraging. 


Comments

Popular Posts