Auschwitz bezoekje.

Auschwitz. De naam Auschwitz staat synoniem voor de verzameling van concentratie- en vernietigingskampen die tijdens de Tweede Wereldoorlog door nazi-Duitsland werd gebruikt. Gelegen vlakbij de Poolse stad Auschwitz (Pools: Oświęcim)en bestond het uit Auschwitz I (Stammlager of basiskamp), Auschwitz II-Birkenau (Vernichtungslager of vernietigingskamp), Auschwitz III-Monowitz (een werkkamp) en een aantal subkampen. Het was het grootste van alle Duitse concentratiekampen. Er zijn ongeveer 1,1 miljoen om het leven gekomen het grootste deel daarvan werd vergast. Niet direct een gezelligheid uitstapje zou je zeggen. Maar toch gingen de nationale voetbal teams van Duitsland, Nederlands en Italie hier een kijkje nemen. Waarom vraag ik me af. Zo net voor een EK lijkt het me meer vragen of ons bestaan op te leveren dan in alle te spelen voetbalwedstrijden van dit kampioenschap bij elkaar kunnen worden opgelost. Zou Hans Jorritsma dit bedacht hebben of Bert van Marwijk bedenk ik me(een vraag uit de groep sluit ik even uit, vraag me niet waarom). Of staat het in het draaiboek EK? Geen idee. Uit een onderzoek, uitgevoerd door Hendrik Beerda Brand Consultancy, geciteerd in het AD van gisteren bleek dat de Nederlanders de Olympische Spelen als evenement belangrijker vinden dan het aanstaande Europees kampioenschap voetbal. ( Verder de Elfstedentocht (tweede), het WK voetbal (derde) en de Tour de France (vierde) sttat EK voetbal als vijfde). Wat zullen de Nederlandse sporters in Londen gaan bezoeken voor hun tournooi? Tafalgar Square? Genoemd naar de zeeslag bij Trafalgar van 1805 waarbij Horatio Nelson een Spaans-Franse vloot van Napoleon versloeg. Ik weet het niet. Zelf wil ik er ook nog een keer kijken maar niet als verplicht uitstapje tijdens een sportreis. Nee het zal echt een doel worden: bezoek Auschwitz.

Comments

Popular Posts