de avonturen van Dik Thee

terwijl huize Lenting zich boog over een taalvraagstuk ("waarom is het ik ben geboren maar is het in het Engels I was born? twee verschillende tijden dus) Waarbij  Sjouke, mijn favoriete leraar Nederlands ons uit de brand hielp:

De tijden in het Nederlands zijn niet altijd logisch. Zie : Ik kwam gisteren Lies tegen. Zeg ik tegen haar dat ze mij wel eens vaker mag komen opzoeken.
In Nederland gebruiken we liever de voltooid tegenwoordige tijd dan de voltooid verleden tijd.
Ik ben vorige week toch gevallen!
Ik ben in 1949 geboren.
Maar: toen ik vorige week was gevallen, werd ik geholpen door een bloedmooie verpleegster.
Toen ik in 1949 werd geboren, was men nog niet bekomen van de schaarste in de oorlogsjaren.
Toen genereert hier als het ware de vvt.
Soms is er meer aan de hand:
Als ik het goed heb begrepen, zijn jullie heimelijk in Ierland getrouwd.
Als ik het goed had begrepen, dokter, dan had ik mijn water wel meegenomen.
De eerste is een feitelijke constatering, een samenvatting, als je wilt.
De tweede geeft een voorwaarde aan. In sommige talen zit zo iets in de vervoeging van het werkwoord.
Waarschijnlijk is er meer over te zeggen, maar dan moet ik mijn oude Rijpma Schuringa van stal halen.
Ik ben geboren uit zonnegloren en een kus van de ziedende zee.
was Nederland in de ban van het groot dicteer der Nederlandsche taal.



http://static1.volkskrant.nl/static/asset/2013/Dictee_3281.pdf

Een przewalskipaardenmiddel – Kees van Kooten

Na koffie gedronken te hebben, begon het Groot Dictee.
Niettegenstaande de taalcriticus Charivarius zijn macedoine ‘Is dat goed Nederlands ?’, die
verrukkelijke thesaurus vol linguïstische bêtises, publiceerde in 1940, zou het journaille
anno hodie een raillerend exposé van onze pennenstrijd alsnog met dit piteuze zinnetje
kunnen initiëren. ......................

" Dus we mogen stellen dat het veel te dicce tee van Kees van Kooten ronduit mislukt is zegt Youp op NRC.NL en dat we volgend jaar weer gewoon een moeilijke, maar goed te volgen tekst met huis-, tuin- en keukeninstinkers krijgen. Dit was gewoon een goedbedoeld doch mislukt experimentje. De door Kees ingebrachte taalfouten waren te simpel en de moeilijke woorden gewoon te ver gezocht. Volgend jaar doen we weer normaal. Voorbeeldje:

De bronstige burgervader van het Limburgse stadje, die zijn veelvuldig door hengstige schandknapen afgelikte torso middels een selfie op een ranzige homosite had geplaatst, beklaagde zich bij een buurtzender over het feit dat diverse media in zijn promiscue seksleven zaten te wroeten.


Op dat zelfde moment informeerde zijn Cromvoirtse echtgenoot zijn kijkers over het liefdesleven van een bekende recitalpianist, die de laatste tijd niet alleen veel gezien zou zijn met zijn vaste verloofde Minnie Mouse, maar ook met een Poolse maintenee. Deze gotspe was voor de roddelmaffia aanleiding om hun door het vele klappeien vergeelde gebitten nog harder in deze actuele polyandriezaak van de burgemeester te zetten en nog meer types uit zijn aambeienschoffelaarsperiferie, waarin de xenofilie klaarblijkelijk nogal welig tiert, te ondervragen............"

Oh ja, als nabrander dan maar.......Met dertien fouten (zes spel- en zeven taalfouten) was de 36-jarige Vlaming Dirk Bosmans de winnaar van het Dictee....waarvan akte.

Comments

Popular Posts