buren

Ik las:
Jeroen Dubbeldam (met Zenith SFN), Maikel van der Vleuten (VDL Groep Verdi NOP), Jur Vrieling (VdL Bubalu) en Gerco Schröder (Glock's London NOP) kwamen over drie onderdelen, met aftrek van het minste resultaat, uit op 12,83 strafpunten. Oranje bleef op de Wereldruiterspelen in Caen, gastland Frankrijk (14,08) en de Verenigde Staten (16,72) ruim voor. De equipe van bondscoach Ron Ehrens kwalificeerde zich hiermee zevenhonderd dagen voor de Olympische Spelen en dus zal Nederland zeker in Rio de Janeiro 2016 present zijn.....

Leuk dacht ik direct.
Maar is het nu wereldruiter-spelen of wereld-ruiterspelen?
en 
kwalificeerde Jur Vrieling zich nu al voor Rio?

Jur Vrieling, zoon van Tineke en Jan Vrieling uit Slochteren. Vrieling een boerenfamilie die naast de oude molengracht (bij de grijze molen van Tuinema) woonden in het westend van Slochteren. (ik schrijf west-end omdat het beter klinkt dan westeinde. Net als de West-end girls van de Pet shop boys...). Terwijl Jan later verhuisde naar het oostend en daarnaast een andere molengracht kwam te wonen, namelijk die die verbonden was met de gracht van het Slochterbos. Naast dit statige huis, opgetrokken uit donker rode stenen, lag een L-vormige grasweide. Met aan de linkerkant een bosstrook die naar het oude station liep en aan de achterkant de Zuiderweg. De rechterkant was dus de gracht die ook aan de tuin van gemeente-ontvanger Schrik, zuster Hoekstra en de familie Schut van het postkantoor grensde. 
Eerst was de weide in gebruik bij boer Van Der Veen. Die liet er in de zomer stieren (pinken en vaarzen) grazen. En de grote fokstier. Die werd dat aan een grote ketting met ijzeren pen vastgezet nadat hij morgens voor ons huis langs paradeerde, en 's avonds opnieuw voor ons huis langs kwam  om via het bospad terug naar de boerderij te gaan. Het was een opgewonden standje en de boer had er zijn handen vol aan om hem in het gareel te houden. Dekken in de openlucht werd al snel binnenshuis gehouden want de stier was niet te houden. (ook in het speciale hok in de schuur trouwens niet bleek later).
Later kwamen er dus balken te liggen want Jan Vrieling nam het landje over. Hij was toen (instructeur) bij de bereden politie in Groningen als ik me goed herinner. Nog later, toen boer van der Veen achter de oude Vrieling ging wonen veroverde Jan Vrieling een Nederlanse titel. En nog weer later toen ik al niet meer in Slochteren woonde ging Jur of Jannemiek op de pony over de hekken. 
In Londen zat Jur bij het Nederlandse team wat zilver behaalde in de landenwedstrijd (zie eerder blog). Nu dus over een kleine twee jaar hier in Rio. Ik ga kijken (of ik hem nog herken).

opm.
volgens mij kwalificeert het team zich en niet individuele atleten of combinatie.


Comments

Popular Posts