Olympisch dromen

“War minus the shooting” zo benoemde George Orwell “serious sport”. Met het aftellen naar de Olympische Spelen in mijn woonplaats is er echter af en toe grof geschut in gezet. Het is nog even de vraag of het schermutselingen op de flanken dan wel achterhoede gevechten betreft.

Ik heb het dan over ‘mijn’ sport, die onder de noemer serieuze sport geplaatst mag worden: de atletiek. Want vergeet niet dat bij de laatste Olympische editie: Londen, was de moeder der sporten een geduchte trekpleister in het drukke programma: met bijna iedere sessie 60.000 toeschouwers.

Van vergrijzend toeschouwerspubliek was geen sprake dit in tegenstelling tot de laatste EK en WK toernooien. Het belette de IAAF niet om onder dwang van het IOC (maximaal 2005 atleten) en een machtige uitzendgemachtigden (NBC – USA) wat aanpassingen door te voeren (finale mannen sprint om 22.25).

Er is nu per onderdeel een quotum waarbij een cijfermatig gemiddeld over de laatste jaren als maatlat naast wordt gelegd. Een voorbeeld: speerwerpen. Er kunnen maximaal 32 atleten worden toegelaten, de internationale toelatingseis is gesteld op 83 meter voor de mannen. Echter het gemiddelde aantal werpers over de 81 meter was de laatste vier jaar slechts 40 (sic!).

In een aantal gevallen is de internationale toelatingseis voor een NOC niet genoeg. Zo eist de Nederlandse NOC*NSF een top acht/twaalf klassering en doen er nog een schepje boven op. In het geval van de zevenkamp is dit zo. Nu is de WK eis van de IAAF dit jaar 6075 maar voor de OS is dat al 6200. Voor de Nederlandse meerkampsters is die opgehoogd naar 6220.

Als je dat haalt krijg je er wel twee hele stadion dagen voor terug, want in het tijdschema is het openingsnummer op de baan voor de koninginnen van het tartan: 09.35 met de 100 meter horden om de eerste dag af te sluiten om 22.05 met de 200 meter. De volgende dag een beetje uitslapen want pas om 11.45 is het verspringen en de afsluitende 800 staat om 22.45 op de rol.

De avondsessies beginnen dus om 20.15 en (het is wintertijd hier!) er zijn finales in de ochtendsessies: discus mannen op de tweede ochtend met verder bijna alleen kwalificatie ronden voor vrouwen.

Of, ook leuk, 400 meter horden mannen op de tweede dag tienkamp met verder ook series estafette voor mannen en vrouwen. Daar krijg je wel een stadion mee vol hier in Brazilie. Not. Je moet trouwens nu al een baantje op het inloopterrein reserveren tussen de ruim 150 estafettelopers om wat hekjes te lopen.

Ik wil het graag allemaal zien. Het is immers “mijn sport”. Maar of ik ook alle helden van meerkamp of het speerwerpen aan het werk zal zien is maar de vraag gezien de limieten. Laat staan dat er ook daadwerkelijk 32 atleten aan de start zullen staan want welk NOC gaat aanvullingen toestaan.

Toch sta ik daar graag vroeg voor op en ga laat naar bed (ik reken op een medaille bij ver en de prijsuitreiking is om 23.07 precies en dan moet ik nog naar huis ETA 00.40). Oh ja. Of ik even af wil rekenen. Toegang bij alle sessies voor de heer G.A. Lenting in categorie B bedraagt 8850BRL. Een schamel totaal van 2,780.95 euri. Als ik tenminste mijn verlangde kaartjes ook krijg in de verloting.

Deze vernieuwingen zorgden er voor bij mijn atleten dat ze schamper lachend hun schouders ophaalden. Coach je bent gek, zeiden ze. De eis is een nationaal record, het is heel veel meer dan medaille op de WJK, of een medaille op een Zuid Amerikaans kampioenschap man, dat halen we nooit! Trouwens, een kaartje voor een dagje meerkamp is vet meer dan een maandsalaris van mijn hard werkende (alleenstaande) moeder.

Atleten komen en gaan. Als coach draai ik wat langer mee dus zie ik nog meer komen en gaan. Maar erg motiverend voor atleten in opleiding is het niet dat top acht denken. Het is serieuze sport maar het lijkt er op dat men de jeugd die droomt van de Olympus dood wil zwijgen. Of in ieder geval weg jaagt. Olympische dromen zijn uit.

Het is een nachtmerrie geworden net zoals het beroemde boek van George Orwell. Badend in het zweet wordt ik wakker. De 800 meter is net geweest en ik al drie keer herberekend maar het blijft 6219 punten…. Dag Rio. Snel tel de inhoud van mijn oude sok met euro's na.....

Comments

Popular Posts