gemeente register


Het begon met de overdracht van de Brouwersstraat. A. en J. zaten al te wachten. J. kent de notaris van eerdere contracten en ik schuif aan. Na een korte inleiding komt de akte ter sprake en ik zie dat een, eerder door mij al opgemerkte, fout niet is gecorrigeerd. Ik sta er in als: ongehuwd. "Ja", legt de notaris uit,"dat moet ik zo overnemen uit het register". Met andere woorden ik sta verkeerd geregistreerd zeg ik. JA is het volmondige antwoord van de notaris. Hij legt uit dat het bij mijn overlijden nu op dit moment Di zwaar in de problemen komt.

Ik besluit te bellen met de gemeente waar we getrouwd zijn, sterker nog waar ik ook geboren ben: Slochteren. Na wat rondvragen kom ik terecht bij meneer E.. Ik leg uit dat ik volgens de notaris in Heemstede niet getrouwd ben maar dat ik toch echt 11 jaar geleden op de Frayelemaborg in de echt verbonden ben, door mevrouw van der Kamp, met Diana. Hij toetst het e.e.a. in, zoekt in een systeem en verzekert mij dat het nu goed is. Moet ik dat nog doorgeven aan mijn huidige woonplaats. "Nee hoor, dat doe ik", zegt hij enthousiast.

De kous is daarmee voor mij af.
Dacht ik.

Want als we het concept testament opgestuurd krijgen van notaris K. staat er opnieuw G.A. Lenting, ongehuwd. We ontdekken dit tijdens de Pinksterdagen en dus moeten we wel op dinsdag actie ondernemen want op de woensdag tekenen we.

Om negen uur staan we op de stoep maar zijn niet de eerste we trekken nummer vier. De balies zijn nog dicht en dus de houten rolluiken ook. Het zekere voor het onzekere, lang wachten en dan nog ergens anders naar toe moeten lijkt me geen goed plan want ik word om 10.45 uur in Emmen verwacht. Ik richt mijn aandacht tot de receptionist. Als ik de zaak aan haar uitleg, komt er nog een andere dame bij staan. Wanneer ik receptioniste verklaar dat ik me niet meer de naam van de medewerker kan herinneren, zegt de zwangere dame dat kan alleen meneer E. zijn. Ik herken de naam. Ze biedt aan om het na te vragen. Als ze na een paar minuten terug komt heeft ze enkel de mededeling dat het NU in het systeem staat. Daar zou dan graag een bewijs van zien zeg ik. Want de vorige keer was de mededeling het zelfde maar was niet gerealiseerd. Ik heb het niet goed begrepen. Ik heb te snel gereageerd. Ik heb mijn notaris niet geïnformeerd . Iedere vraag krijg ik direct in de rebound zonder dat ze echt luister. Maar, ze zal een document opmaken, tegen betaling wat ik dan kan ophalen bij de balie. Ik hoef daarvoor geen ander nummertje te trekken.

Ze verdwijnt naar boven, komt terug achter de rolluiken die nog wel dicht zijn en geeft iets af. Even later worden we opgeroepen. Een andere dame overhandigt een officieel papier (met stempels en al) en zegt dat het geregeld is. "Wat kost dat?", vraag ik nog. "Nee, dit is gratis voor u". En om 09.20 staan Diana en ik weer buiten. Met een papieren bewijs dat we getrouwd zijn. 

Tot het volgende notaris bezoek laat ik het hier even bij.

Comments

Popular Posts