stil in mij

De stilte zingt U toe, o Heere,
in uw verheven oord.



Aan deze psalm moet ik altijd denken als er weinig geluiden zijn.

Of als er slechts afentoe een vogel roept of zingt.



Stilte is een ervaring
De stilte ervaren, geen enkel geluid opvangen lijkt me moeilijk.



Sommigen zijn op zoek naar de ervaring van zo weinig geluid.
Dat beschouwen ze dan als volledig natuurlijk en rustgevend .


De ervaring van "geen geluid" ken ik niet. 
Dat ligt ook aan mijn gehoor. 
Of ligt dit dan buiten mijn gehoor?
De laatste jaren mis ik hoge tonen en de gehoordrempel is gelijk aan nul decibel. 
Met andere woorden er is wel geluid maar ik neem het niet waar.



Soms verlang ik wel naar stilte. 

Op sommige momenten lukt het me ook storend geluid buiten te sluiten als een soort ruis.

Helemaal stil om me heen is het naar mijn beleving nog nooit geweest.


Daarom stoort het mij ook des te meer als er (om de haverklap) weer een herdenkingssminuut is. Je wordt er mee dood gegooid. Nooit is het een minuut en het is ook nooit echt stil.


Stilte is een ervaring.

Comments

Popular Posts