met ck


Een schoolvriendin vertelde me bij een van onze ontmoetingen dat ze zich herinnerde hoe ik soms op de lager school, als iets me niet zinde, boos met mijn hoofd op mijn armen op het tafeltje ging liggen. Maar meestal lachte je lief hoor, liet ze er snel op volgen.

Zelf was ik (onbewust) dit gedrag helemaal vergeten.
Ik weet van me zelf dat ik eigenwijs, eigengereid en ook balsturig kan zijn.

Balsturig is een geweldig mooi woord vind ik.
Het is een woord wat in de Nederlandse taal weinig in gebruik is. Toch is het in het Neder Duits/Saksisch/Gronings een gewoon woord.


Laat de laatste LP van Meidert Talma nou Balsturig heten. Geweldig.
Tijdens de presentatie gisteravond in Vera was het ondanks code oranje lekker vol. Vol met mannen vooral. Met gebreide truien, bakkebaarden en flesje bier in de hand. Net als Meindert op het podium.


De lange Talma (2.04m) staat schutterig op het toneel. Niets verraadt aan hem dat hij, indachtig zijn studie richting: geschiedenis, heel veel onderzoeksuren steekt in de show. Beelden, muziek en gesproken plus gezongen teksten passen naadloos in elkaar. Droog- komisch. Het publiek klapt. Talma zegt bedankt en start de volgende dia….


De meest onbekende popster van Groningen eo.. Vanuit Noordhorn komt de geboren Fries regelmatig in Stad en ommeland om op te treden met zijn liedjes. Al jarenlang. Meer dan 25 jaar.
Fans van het eerste uur, de mannen die van voetbal, dammen en korfbal houden dankzij Talma zijn er. Natuurlijk. Slechts een enkele vrouw. Ook natuurlijk want het zijn vooral mannenzaken waar de zanger over verhaalt. Er zijn echter ook twintigers en dertigers die wellicht de Volkskrant lezen en het mooie stuk van Willem Vissers begin dit jaar hebben gelezen over de pingelende Robben en het lied dat Meindert daar over maakte. Fraai. Als klap op de vuurpijl ook nog lovende recensies in dezelfde krant. Geen flauwekul. Wel cult. Zie de Snob2000: 20 jaar muzikale fruitmand (dit jaar gestegen!!).


Het boekje bij de LP is mooi. Ik laat het signeren. Voor de trainer van FCMM. Die komt uit Veendam en laten daar nu zeker drie liedjes raakvlakken mee hebben. “ Met zeekaa ?“, hoor ik Talma vragen. Ik zeg ja.  Later zie ik dat hij Lukkien met ck heeft geschreven. Voor de trainer Dick Luckien. Met daaronder zijn onherkenbare maggel (handtekening). Lucky, dus.


CK dat is klasse.

Net als Talma.


https://www.meinderttalma.nl

Comments

Popular Posts