povvert

Poffert is, voor zover ik weet, een echt Groninger gerecht. Het is een soort cake.
Het is ook een gehucht in Groningen. De inwoners dingen mee naar de prijs van mooiste naam van de provincie. Ze mogen van mij winnen. Want ik ben gek op poffert.
Mijn achternicht vroeg of ik nog tijd had om op visite te komen. Gekscherend zei ik dat ik altijd tijd heb voor poffert. Vorig jaar had ze me verrast met dit heerlijke gerecht. Had ik in jaren niet gegeten. De pofferttrom, de speciale bakvorm die zwart geblakerd was van thuis zag ik direct voor me. Op zaterdag was er regelmatig een deeggerecht. Pankoukn, potje meel of mijn favoriet: povvert.

Voor de bereiding is een bakvorm de pofferttrom nodig: een bakvorm (doorsnede: ca 25 cm) die in een pan met kokend water geplaatst moet worden.
Ingrediënten:
• 1 pond zelfrijzend bakmeel
• 1/2 liter melk
• 3 eieren
• 2 eetlepels suiker
• 2 zakjes vanillesuiker
• 1 zakje bakpoeder
• 200 gr (gewelde) witte en rode rozijnen
• boter
Benodigdheden:
• een 'pofferttrom' (=waterbad-bakvorm)
• een pan waarin de pofferttrom past

TIP: Mijn moeder controleerde de gaarheid door een breinaald in de poffert te steken.
 De poffert warm eten in lekkere grote plakken en doe daar dan gesmolten echte boter op met een laagje  bruine of gele basterdsuiker.
De volgende dag smaakt de poffert ook nog prima, wel echt koud serveren voor de echte smaak.

Comments

Popular Posts