Noabers VIII

Noabers VIII:  Tuinman van der Sluis




Naast het etalageraam van Wessel Kluppel was de voordeur van de familie van der Sluis. Zo zag de voorgevel er symmetrisch uit. Daarnaast dan weer twee ramen die uitkeken op de Borg. Daar werkte Freerk van de Sluis als tuinman.

Waar het pand aan de linkerkant pal tegen het huis van Slump stond was de rechterkant vrij door de boslaantje. Je keek dan ook zo in de keuken als je er langs liep.



Op de een of andere manier lukte het hem altijd met een schone overall in mijn herinnering op te duiken. Niet zo heel raar bedenk ik me nu, want hij was uit hetzelfde tijdgewricht als mijn Opa Lenting en mijn Oma Landman, dus van rond 1900. Hij was al dik in de zestig toen ik hem leerde kennen als de tuinman van ‘de Borg’.

Laatst las ik dat hij, wanneer hij bij de oude mevrouw op de borg moest komen, altijd eerst een schone overall aan deed. Maar het werk wat hij deed was nooit echt grondwerk meer in de jaren zestig. Hij verzorgde de plantjes en was verantwoordelijk voor de (zo sprak iedereen het uit) de ‘ooranjerie’. Veel later kwam de franse uitspraak in mijn vocabulaire. Oranjeboompjes oftewel sinasappelboompjes stonden in de winter binnen en werden pas na het voorjaar in de grote potten buiten bij de borg neer gezet en voor het koetshuis. Net als de cactussen en olijfboompjes.

Op foto’s die ik veel later in handen kreeg zag ik dat mijn overgrootvader al met van der Sluis gewerkt moet hebben. Hij bleef dus heel lang werken op de borg. Samen met de timmerman/klusjesman Boelens. Die in de boerderij een soort werkplaats hadden. Daar keek de familie van der Sluis dus op uit vanuit de voorkamer. In die kamer stond ook een tv. Als het donker werd in het najaar knipperde het blauwe oog op zaterdagmiddag vriendelijk naar ons als we de neuzen tegen de ramen drukten. Als Folly alleen keek dan mochten we blijven staan maar als ook de oude mevrouw van der Sluis keek gingen meestal de overgordijnen al snel dicht. Folly woonde in bij haar ouders en werkte als schoonmaakster in de buurt. Haar broer woonde in het buitenland meen ik .

Veel later dook Freerk van der Sluis nog een keer op in de verhalen toen ik mijn lagere schoolliefde/ zuurtjes verkering, bezocht. Janneke Noordman woon met Ko Boer in kleine woning aan de Noorderweg. In de begin tijd dat Ko daar woonde moest hij iedere maand naar de Hoofdweg om de huurt te betalen. Op Oudjaardag kwam van der Sluis op de fiets dan om de huur te verlengen met een boekje. De handtekeningen werden gezet en een zegeltje geplakt voor goed gedrag. Alsof je op de lagere school van de juf een plaatje kreeg in je schriftje als aanmoediging.

In dat huisje hebben mijn opa en oma Landman nog gewoond heeft voor ze een jaar voor de geboorte van mijn moeder in 1927 naar Hoofdweg 81 verhuisden. Zij verkochten het dus aan van der Sluis. Detail is dat Gerardus Entjes, getrouwd met Maria Landman, de zus van mijn opa Andrais Strontje, het huis gekocht hadden.



afbeelding via Ko Boer/Janneke Noordman

Comments

Popular Posts