zwart-wit

Soms zijn de teksten van Frank Boeijen moeilijk te verstaan. Of dat kwam omdat hij uit Nijmegen kwam of dat het te maken heeft met zijn zangkwaliteiten weet ik niet. Maar deze tekst laat niets te raden over:

Denk goed na aan welke kant je staat
Denk niet wit (denk niet wit), denk niet zwart (denk niet zwart)
Denk niet zwart-wit
Denk niet wit (denk niet wit), denk niet zwart (denk niet zwart)
Denk niet zwart-wit
Maar in de kleur van je hart


Ik moest daar aan denken toen ik die Manschaft met zwarte T-shirts op de elftalfoto stond voor de aftrap tegen IJsland. Zwarte shirts met witte letters.

Eerder gingen Erling Braut Haaland en zijn Noorse makkers op bezoek bij Gibraltar, voor de aftrap  met speciale t-shirts. "Human Rights. Of and on the pitch", op de foto. 


De meningen over Qatar zijn behoorlijk zwart wit. Mijn hart bloedt af en toe als ik dat lees. Als het om mensenrechten gaat moet je je laten horen. Op je eigen manier, binnen je eigen reikwijdte. In het midden oosten worden grote stappen gemaakt als je het plaatst in de geschiedenis. Het is nog niet op 'normaal' niveau in vergelijk met een groot deel in de rest van de wereld. Maar ook buiten QAT, KSA worden de mensenrechten niet overal gerespecteerd. Daarom zou ik de tekst van het Duits elftal graag in een breed verband zien. De boodschap kan niet vaak genoeg worden benoemd op en buiten het speelveld.

 


 

Comments

Popular Posts