Mama


vandaag

zondag

2021-1976= 45

 

45 komt al akelig  

dicht in de buurt van 48

 

want 1976-1928= 48

 

mijn moeder mocht maar 48 jaar worden.

de tijd vervliegt maar sommige beelden niet.

 

het was een mooie dag: 12 september 1976 

na een koude ochtend liep de temperatuur op

tikte de twintig graden aan in de luwte

ik fietste met de wind in de rug naar Denemarken

 

het was ook een vreselijke zondag

ik hoopte dat mijn moeder dood zou gaan

ik bad: laat het afgelopen zijn

na maanden van aftakeling

eerst lichamelijk en toen ook geestelijk

was het 's middags eindelijk afgelopen.

 

 

deze zomer kreeg ik een foto

mijn moeder staat er stralend op

samen met mijn zusje

het was een moeilijke tijd 

toch stralen haar ogen energiek.

Ze lacht haar lieve lach.

 

Dit beeld is verdwenen

gewoon weg

 

ik zie: 1976

ik voel nu: 61

12-09-2021

12-09-1976

45 jaar zonder 

 

ik koester het beeld van de foto

en huil zachtjes

zonder dat ik weet waarom

 

mama, waar ben je?



(op de foto, genomen bij de trouwerij van Jakob Roggema en Klasien Sander in het gemeentehuis van Slochteren, zit Roelfien op schoot bij mijn moeder Hilde Landman)

 

Comments

Popular Posts