lezen en schrijven


Net toen  ik iets wilde schrijven over iemand waarmee ik kan lezen en schrijven  stuitte ik op een stuk bij RTV Drenthe: niet iedereen kan lezen en schrijven....

Gemeente Aa en Hunze heeft het hoogste percentage laaggeletterdheid binnen Drenthe. Het gaat om 19 procent van de 16-plussers, blijkt uit onderzoek van Trendbureau Drenthe.
Het gemiddelde in Drenthe ligt op 11 procent, in totaal ongeveer 46.000 mensen. Landelijk heeft ongeveer 12 procent van de Nederlanders moeite met lezen, schrijven, rekenen en het werken met de computer. Het laagste percentage laaggeletterdheid binnen Drenthe is in de gemeenten Noordenveld en Tynaarlo (7 procent).


Schokkend dat 1:!0 laag geletterd is in Drenthe. Ruim 2,5 miljoen in Nederland. 

Dat heeft ook gevolgen op allerlei fronten. Want als je moeite hebt met lezen dan is begrijpend lezen helemaal een klus, laat staan als dat ook nog moet resulteren in het maken van opdrachten al dan niet in schrijvende vorm. Armoede is daarbij ook nog eens gerelateer, zoals aangetoond, aan armoede. Als klap op de vuurpijl: 

Onderzoek wijst uit dat mensen die de basisvaardigheden lezen, schrijven en rekenen niet of niet goed beheersen minder gezond zijn


ik laat mijn vingers even rusten boven het toetsenbord en lees nog een keer wat ik net heb geschreven.

Tsja.



 

Comments

Popular Posts