luchtje

Suiker Unie sluit de deuren van haar fabriek in Groningen. Het bedrijf, onderdeel van voedingsmiddelenconcern Royal Cosun, gaat de productie van suiker concentreren in de fabrieken in Dinteloord en Hoogkerk. In Groningen gaan ongeveer honderd banen verloren.

http://www.nu.nl/news/1394775/32/Suiker_Unie_sluit_deuren_Groningse_fabriek.html

In begin december was ik in De stad. Het was zo'n rode neuzen dag: regenkoud. (had ik een reuze hekel aan toen ik bij de melkboer en later de bakker werkte! had je van die kleumende handen, kon je nauwelijks een bonnetje schrijven laat staan wisselgeled terug geven. bij de melkboer was het nog het ergste want je moest ook steeds die natte koude flessen door je handen laten gaan.)
het was dus koud maar ook een snijdend windje waardoor de gevoelstemperatuur lager was dan de buitentemperatuur. het was fris maar ik rook de weeige zoete lucht van de suikerwerkfabriek. ik dacht aan tessa de loo maar vooral aan De Nijenborg. Deze school stond dicht bij de fabriek. Je wist dan al in het lokaal waar de wind vandaan kwam en of je tegenwind of meewind had op de weg naar huis.
Later toen ik in Aduard woonde kwam de lucht uit Hoogkerk erbij. In de grauwe herfst lucht zag je de wolken van deze fabriek over de weilanden zakken als je op de Friesestraatweg reed.
Gek dat je als je het leest je geur bijna kan proeven.

Comments

Popular Posts