oranje


(c)GL2009 gerard lenting
een van mijn favoriete bloemetjes is het oranje havikskruid. vroeger wist ik twee plekjes waar dit bloemetje altijd groeide. een was achter een boom aan de slootkant bij de familie Zuidhof aan de hoofdweg in Slochteren. de tweede was er niet altijd maar dat was op het boslaantje naast de tuin van de familie van der sluis.
niet alleen de kleur maar ook de vorm is fascinerend. eerst is er een soort nootje op de lange harige stengel die uit -vaak plat gelegen- zachte langwerpige bladeren groeit.
toen ik zelf een stukje grond van onze tuin mocht bebouwen kwam er ook iets met bloemen en toen heb ik dus een klein stekje genomen uit de berm en dit in onze tuin gezet. naast een minikasje en een struikje. ik weet het nog precies. het jaar erop bloeide het. nog nooit was ik zo trots op mijn tuintje.
dit jaar zag ik al een aantal keren dit bloempje en een heel mooi exemplaar in abcouce vorige week. ik was de naam vergeten en kon het moeite terug vinden maar nu heb ik het.

Comments

Popular Posts