langs de kant van de weg


(c)GL2011 gerard lenting: de kever, rijdende fruithandel.

Met een oude witte kever strijkt hij vrijwel dagelijks neer aan de João Naves de Ávila. Op de rand van Santa Mônica en Segismundo Pereira onder de bomen.
Op zijn aanhangertje heeft hij zijn uitstalrek.In de bak liggen in het stro de watermeloenen, ananassen en sinaasappels. Hij heeft zoals zo veel handelaren een wit jasje aan. Wat hem wel wat sieks geeft, hoewel het mooiste wit er wel af is. Nu noem ik de ananas maar eigenlijk is dat niet juist.

Ananas is een woord uit de taal van de Tupi-indianen en betekent: uitmuntende vrucht. De Spanjaarden noemden de vrucht piña, naar de dennenappel (cono de pino). Een ander soort ananas is abacaxi (een ananas met een doorn in de bladeren).

Het is dus abacaxi wat uitgestald staat. Heerlijke zoete smaak. Iedere keer als ik 's morgens een stuk afsnij en in stukjes snij loopt het water me om de mond. Heerlijk. Toch koop ik niet vaak bij hem. Meestal koop ik op de markt alles voor de week in een keer. Dan kun je het echt uitzoeken wat je wilt. Tenminste als je weet waar je op moet letten. Dat heb ik nog niet helemaal onder de knie. Laatst kon ik de helft van de mandarijnen wegkieperen.

lees meer:
http://www.levins.com/pineapple.html


Comments

Popular Posts