scheet

.....Maak van jou scheet, een donderslag
Soms weet je niet meer wat je doen of laten mag............
De meeste dieren laten scheten. Dus ik als zoogdier ook
Winderigheid wordt veroorzaakt door a)ingeslikte lucht b)koolzuur, en C) een mengsel van gassen dat door bacteriën en gisten in de darmen van zoogdieren wordt gemaakt. Het gas wordt via je poepgat afgegeven aan de lucht met soms geluid en soms geur maar soms ook beide. Dat laatste overkwam me gisteren.
Niet onverwacht, maar toch kijk je even goed om je heen. Winden binnenhouden is namelijk slecht voor je zei mijn oma altijd. Dus gisteren heb ik er heel wat gelaten. ook in de shopping en buiten mar ook in huis. Kon ook makkelijk want was alleen thuis. Dat was maar goed ook. Het waren oorverdovende geluiden en flinke stinkerds. Ook dat was niet onverwacht. Ik had namelijk gepland om op de club te eten en daar serveren ze gedurende de wintermaanden het bekende braziliaanse bonengerecht feijoada (zie eerdere posts).
Met naast de bonen ook nog flink wat vlees varkens vooral: staart, oren, ribben, pootjes, worsten, en spek (heerlijk uitgebakken).Maar het zijn met name de bonen die het doen. Ik spiek even op wiki:
Raffinose is een oligosacharide, dat een rol speelt bij de bescherming van plantencellen tegen onder andere koude en droogte.Bij het consumeren van sommige levensmiddelen, zoals zoete aardappel, bonen of tempeh, kan raffinose winderigheid veroorzaken, doordat deze suiker niet verteerd wordt in het voorste gedeelte van het spijsverteringsorgaan, maar pas in de dikke darm. Hierbij ontstaan de gassen waterstofgas en kooldioxide. Het gehalte aan raffinose verschilt van ras tot ras.
Nou dat heb ik dus geweten. het was twee keer genieten eerst bij het consumeren toen bij het verteren. Pfffffff, weer een fax uit Darmstad zou ER zeggen. Gemiddeld laat iemand zoń 15 scheten, schijnt het, per dag, nou die 15 haalde ik makkelijk. Per uur!

Comments

Popular Posts