vliegenvanger



(c)GL2010 gerard lenting: "Ferreirinho-relógio".

Op weg naar de SESI loop ik langs het Santa Lucia Park en daar hoor ik hem regelmatig de kleine vliegenvanger. Officieel :Todirostrum cinereum, common tody flycatcher in het engels oftewel de gewone zwartborst vliegenvanger.
In het portugees: Ferreirinho. Gistermiddag had ik mazzel een stelletje vlak bij het hek te zien en nadat ik mijn toestel had gepakt waren ze even verdwenen maar verschenen toch weer. Ze zijn heel actief en onrustig maar vangen dan ook heel wat vliegjes.
Op de site hieronder staan een paar foto's die een prachtig beeld geven van dit beestje. Het mannetje maakt een hoog geluid.
Males of this species have a rapid grasshopper-like ticking te’e’e’e’e’e’t call something like a Tropical Kingbird, and a dawn song consisting of a very fast high tic repeated up to 110 times a minute for minutes on end.

in engels:
http://en.wikipedia.org/wiki/Common_Tody-flycatcher

http://www.wikiaves.com.br/ferreirinho-relogio

tijd om op zoek te gaan naar een handzaam boekje over al die vreemde vogels ;)

Comments

Popular Posts