gebruik de tijd

Vandaag bij Starbucks Het Texaanse echtpaar was net opgestapt toen er een jongeman met een muts plaats nam op de bank. Hij zat tegenover me en ik kon hem even opnemen terwijl hij driftig aan het sms-en was. De muts trok de aandacht, het was boven de vijfendertig graden vandaag in Rio maar ook de brede zilveren armband om de relatief dunne polsen. Hij draaide vaak aan de armband die over zijn horloge schoof welke hij met de regelmaat van de klok raadpleegde. Hij keek geïrriteerd rond. Net op dat moment komen twee jonge dames bij mijn bank staan en vragen of ze hier mogen zitten en roken. Hij schuift zijn muts een millimeter naar achteren met een driftig gebaar en zegt: NOA. De meiden gaan naar buiten om op het terras te gaan zitten. Weet je dat je lelijk wordt van roken, zegt hij. De donkerharige twintiger lijkt hem niet te verstaan. Waar kom je vandaan? Venezuela, zegt ze. De blonde twen is gaan zitten en bekijkt hem argwanend terwijl ze haar aansteker zoekt. Hoe oud ben je vraagt hij in het Engels en herhaalt het in het Portugees. Ze wil het niet begrijpen of ze verstaat het echt niet. Hij schudt zijn hoofd: “Do you know smoking is very bad for you? It is so 19th century.....”, hij laat het langzaam wegsterven. Hij spreekt mij nu aan omdat ik geamuseerd zit te kijken. Fucking unbelievable, mompelt hij nog. Hij verteld dat hij uit Rusland komt maar in Holywood heeft gewoond en nu investeringsprojecten in Brazilië doet. Dan vraagt hij me hoe lang hij op zijn vrouw moet wachten. Of zijn jullie niet getrouwd? Of ze Braziliaans is vraagt Diana aan hem. Ja, zegt hij en schuift zijn muts half over zijn oor omhoog. Is het dan normaal dat ze meer dan een half uur te laat is? Tijd is voor Europeanen belangrijker dan in voor de mensen in Latijns Amerika zegt mijn betere helft. Hij trekt zijn wenkbrauw op. Ach, wat is een half uur op mensen leven, zeg ik. Hij keek me mistroostig aan en verdronk zich in zijn grote thee. Als er even later een bonenstaak met piekerig haar gehuld in een zwart T-shirt met Russia er op binnen komt staat hij haastig op. It was worth waiting for, what do you think? Ik steek als een echte Braziliaan mijn duim naar hem op en lach. Een Braziliaanse zonder borsten of billen. Ik hoop dat zijn Braziliaanse investeringsprojecten er beter uitzien.

Comments

Popular Posts