de radio aan

De radio aan.

"En dan staat al weer die radio aan". Mijn oom en tante warden er gek van want niet alleen stond de radio, die hoog op de kast naast de trap naar boven op het randje stond, aan maar ook nog op Hilversum 3. Kattengejammer noemde mijn tante het vaak. Steevast als ik binnen kwam uit school, was de eerste gang met mijn hand naar de aan-knop van de radio, behalve op woensdag want dan was er weinig muziek. Theo Stokkink show. https://www.youtube.com/watch?v=JOJAs7cp0sg als basis voor de jingle. Of de vrije geluiden van de VPRO…

Toen was nog een vaste dag (er was alleen overdag uitzending) per omroep met maandag AVRO, de daverende dinsdag van de VARA, woensdag mix, donderdag TROS, vrijdagmiddag NOS en zaterdag NCRV. Zondag was natuurlijk voor Hilversum 1 met 'langs de lijn' en Theo Koomen. Dan kwam ik bij de familie Holthuis en ook daar gelijk de radio aan. Die stond in de voorkamer en niet in de eetkeuken waar ieder meestal zat. Behalve op zondag dan. Maar dan ging de tv aan en moest de radio uit. Natuurlijk dan ook discussie maar dan met Grietje wat wel en niet leuk was.

Enkele radioprogramma's van de NOS werden wel jarenlang op vaste tijden horizontaal geprogrammeerd onder meer Willem van Kooten als J'oost –mag niet eten- den Draaijer', opgevolgd door Felix (Gesode)Meurder(s) en later Frits Spits. Die introduceerde eind jaren zeventig “ de steunplaat”. De jingle van de steunplaat was met zeer zware stem ingesproken door Felix Meurders: "Steeun...Steuuun..........Plaaaaaaaaaaaat".

Uit die jaren zeventig is bijna ieder jaar met meer dan 50 platen vertegenwoordigd in de top2000 van 2014. Dat betekent de hele dag de radio, via de livestream, aan. Met op de meest onverwachte momenten de hele tekst kunnen meebrullen, de meest rare feitjes weten of weten waar je op dat moment van de hit was. Welke klas je zat, met je danste of verkering had, of hoe het er uit zag in je pop-agenda (met foto's van je favorieten zoals Slade maar ook Susy Quatro, Vicky Leandros en Abba)

Soms weet je nog precies hoe het ging, kun je de beelden zo oproepen. Zo is bij Deep Purple altijd direct het klassenlokaal Engels/Duits van 'Haantje' in beeld. Met de grote groene bandrecorder en de 'oudere' jongens met lang beatle-haar zoals Klaas Wolf, Robbie Dijkstra, Rein Mulder. Ook de jongens toevallig of niet met andere brommers en Dijkstra later zelfs met een grote Honda 500 motor.

Lekker harde muziek, beton-rock en veel gitaar.

Tussen 1974 en 1977 bestond BARN een bandje met jongens die uit Siddeburen kwamen: Harrie Haze, op drums, genoemde Klaas Wolf, leadgitaar en zijn broertje Frits Wolf, zang /slaggitaar, en prototype bassist, mooie en verlegen jongen: Fenno de Boer. Die speelden dus ook van die nummers als Purple Haze (Jimmy) en My woman from Tokyo (van Deep Purple) Geweldig nummer van een supergroep waarvan trouwens de groepsnaam is afgeleid van een jazzklassieker 'Deep Purple' , het favoriete nummer van de moeder (of de grootmoeder, al naar gelang de bron) van gitarist Ritchie Blackmore (later Rainbow)…..

Laatste dagen van het jaar 2014, zomer in Rio de Janeiro, en ik denk aan schipperstruien, jute boodsschappen boekentassen, T-shirts over gekleurde hemden, spijker hesjes (Leny, Loes, Lieneke, Liesbeth, Trijet, Liesbeth, Aagtje en Dea natuurlijk) en wentel me in warme herinneringen van MAVO Siddeburen en HAVO De Nijenborg…bijna vijfhonderd nummers lang plus heel veel luchtgitaar.

Comments

Popular Posts