gourmet

Gourmetten is een fenomeen dat waarschijnlijk overgewaaid is uit het Verre Oosten, lees ik op Wikipedia. Even opgezocht naar aanleiding van berichtje op Facebook van oud klasgenoot Anneke Kwebeman.

gourmet [fijnproever] {1865} < frans gourmet < oudfrans gro(u)met, gourmet [dienaar, page, hulp van een wijnhandelaar], in betekenis beïnvloed door gourmand, etymologie onduidelijk (vgl. groom).

Waarom het uit Azie komt staat er niet bij. Daarom  neem ik eerder aan dat het gaat om iets uit Europa en wat al heel lang in Zwitserland wordt gedaan: Raclette. Daar zijn naast de gesmolten kaas ook andere hapjes bijgekomen....
“Man reicht heute Gschwellti (schweizerdeutsch für Pellkartoffeln), saure Gurken, Essigzwiebeln, Senffrüchte usw. dazu.”

Ook al lang in gebruik is het steengrillen wat al eeuwenlang in trek is maar pas in de twintigste eeuw binnenshuis wordt gedaan met, voornamelijk, vlees (vgl Barbeque in de zomer buiten. Voor Groningers: Dik doun in toen. In huis doen die het niet: swienboudel).

Het gaat bij gourmetten om een keuken activiteit, waarbij een groep mensen aan tafel in kleine pannetjes steeds een eigen gerecht bereidt met behulp van verschillende ingrediënten, afhankelijk van het seizoen, die op tafel staan. Aanvullend is er rauwkost en salade verder wordt het vaak aangekleed met verschillende sausjes en verse (stok)broodjes. Gezellig.

Het leuke van gourmetten is dat je gewoon aan tafel blijft met z’n allen en ook voor elkaar hapjes kan maken. Ik herinner me eind jaren zeventig (bij Hans en Janneke) dat ik voor het eerst kennismaakte met gourmetten. Jarenlang hebben we ook op Oudejaarsavond op deze manier gevierd (met aansluitend de Oudjaarsconference). Duurde uren maar geen onvertogen woord want je mag niet met volle mond praten ;)

Gourmetten is al enige tijd een kersttraditie aan het worden in Nederland, las ik. Hoe dat gaat weet ik niet maar volgens mij is het een gewoonte. Dat hierbij kanaries en papegaaien het loodje legden kwam omdat bij oververhitting Teflon een schadelijk gas oplevert.

Het hedendaagse gourmetten kent heel veel variaties met ingrediënten uit diverse werelddelen, vegetarische recepten en met meerdere gangen.

Opm.

Tefal: samentrekking Teflon en aluminium > De tefal steengrill kwam in 1990 op de markt.

Comments

Popular Posts