kleine kittige kappen

DE KKK.

Ik kreeg bij binnenkomst een stralende lach en 'hallo' van haar toe geworpen. Van Hanneke dus. Hanneke Kappen zingt nog steeds. De inmiddels eenenzestigjarige Groningse (24-5-1954) kunstenares, presentator, coach "begeleidt mensen die in hun werk of daarbuiten nieuwe wegen willen verkennen en creëren" < www.hannekekappen.nl> Ze trad op met Winfred Buma in het kader van Jazz in de Ellebogen. Ze is al jaren gekapt met de Hanneke die ik ken. KKK is dus geen foute boel maar een vrolijke afkorting voor kleine, kittige Kappen.

Ik ken haar met kort haar en met name van White Honey. Ze is 'some kinda woman' uit die tijd. Diverse Groningse groepen ontstaan in die periode eind jaren zeventig. Roerige tijden waar de hit 'Nothing going on in the city' niet aan refereert.

Ik zie de kleine kittige Kappen graag op het podium. Ze is een performer. Niet met een hele goede zangstem maar wel een karakteristiek geluid. Nog steeds bleek gisteren in cafe mulder. Ze wond het publiek, inclusief een luidruchtige Eddie, om haar pink. Soepel.

Bij toeval schuiven aan mijn tafel bekende Groningers aan: Hein P, de wijnhandelaar, met zijn vrouw en het echtpaar wat Onder de Linden in Aduard runt: Geerhard en Petra. Een onverwacht extraatje aan deze middag.

We genieten van prachtige oude nummers in een jazzy uitvoering van Kappen en Buma (een man die heel veel kan met gitaar). Na afloop bedank ik Hanneke en ze vraagt hoe ik het vond. Ik kan het niet na laten te refereren aan haar tijd op de radio met Stampij en stevige muziek en zeg voor al door gaan met wat je leuk vind. "blijven oefenen......"





Comments

Popular Posts