geen beatles


28 keer stonden ze in de top 2000 van 2023: The Beatles. Maar ik ben geen fan. Goeie muziek daar niet van maar niet mijn ding. Ben meer van the Stones (23x) en Queen (36x)  of Abba (25)x in de jaarlijkse eindlijst op 'Hilversum 2'.

Toch spookte een liedje van ze door mijn hoofd de laatste dagen van 2023.

Yesterday, dus. In de eerste editie van de top2000 nog in de top 10 op 6 maar nu in de laatste editie de laagste positie 'aller tijden' op 158.



2023 was weer een sportjaar met talloze momenten om nooit meer te vergeten. Dramatisch ook, zo zakte  Ajax naar de allerlaatste plaats in de eredivisie, Ongenaakbare Max Verstappen verpulverde allerlei records, Sifan Hassan wint een prestigieuze marathon in een Nederlands record aan het  begin van het jaar en scoort een Europees record een half jaar later bij haar tweede van het jaar en Mathieu van der Poel werd na 38 jaar de eerste Nederlandse wereldkampioen op de weg. Marloes Oldenburger maakte onuitwisbare indruk door bij een val met de fiets haar nekwervels gebroken te hebben daarna een comeback te maken op het hoogste niveau en dan alsnog naar een medaille roeit bij de WK in Belgrado: wereldkampioen in de vier-zonder.


Verse 1:

Yesterday

All my troubles seemed so far away

Now it looks as though they're here to stay

Oh, I believe in yesterday

Foto (C) Joram Krol 

2023 was een jaar met talloze momenten om nooit meer te vergeten. Zo overleden er mensen uit mijn omgeving. Shaun Pickering als markante en grote vriend van AAC die altijd voor iedereen klaar stond. 

Cees Versteeg als inspirator en motivator  sinds zijn komst op het CIOS en ver daarna

Maar ook mijn twee jaar jongere broer  Andre Lenting, die een geheel eigen leven leidde buiten mijn gezichtsveld. 

En twee bekenden uit de atletiekwereld die plotseling overleden door hartfalen: John Nutall die in Qatar woonde en (ondermeer ook Carolien) trainde en Janny Dofferhof die bij de Spartaan diverse functies had.



Verse 2:

Suddenly

I'm not half the man I used to be

There's a shadow hanging over me

Oh, yesterday came suddenly


Ik werd wakker, voelde me niet lekker, liep met Andres naar het ziekenhuis om de hoek, kreeg twee stents aan de rechterkant en een paar dagen later nog twee bye-passes aan de linkerkant, liep weer naar huis met Diana. 

Dat was ‘m.

Nou dat bleek iets te kort door de bocht. Gelukkig was Diana om me te steunen. De zichtbare schade hersteld snel. De onzichtbare verandering kostte meer tijd. 

Een nieuw perspectief. Een nieuwe start. Alles bijna opnieuw ontdekken.

Mijn oude en vertrouwde lichamelijke niveau was en is nog steeds ver weg. Even een rondje meer is nu niet meer en minder dan een stukje joggen van een paar honderd meter in een tempo wat de naam niet mag hebben. 

De vele plannen zijn in de in de prullenmand verdwenen. Voorzicht maken we de balans op en stellen nieuwe maar vooral ook andere doelen.



Verse 3:

Yesterday

Love was such an easy game to play

Now I need a place to hide away

Oh, I believe in yesterday


Morgen is steeds dichtbij maar ook wat verder weg. Het kan zo maar over zijn. De liefde delen en samen zijn is niet meer zo vanzelfsprekend als voorheen. We moeten weer samen verder ontdekken waar we terecht komen. Er zijn mogelijkheden en ook kansen dus kiezen. 

Hoe de toekomst er uit gaat zien is afwachten. Leuke dingen doen. Samen genieten. Anders dan gisteren. Niet meer voluit maar wel met volle kracht vooruit. 




Bridge

Why she had to go

I don't know, she wouldn't say

I said something wrong

Now I long for yesterday


dit bruggetje slaat in dit geval niet op ons of op Diana maar staat hier ter "klompentering" (complementeren) 



Ik weet het allemaal niet meer. 

Weet ook niets meer te zeggen

Er ging iets verkeerd

Niks wordt meer als gisteren

Toen mijn wereld even stil stond

En ik bijna naar de eeuwigheid vertrok.



Comments

Popular Posts