7


 soms fungeert FB even als een geheugensteuntje. Deze foto van 7 jaar geleden bijvoorbeeld. The seven years itch, krijgt hier een hele andere betekenis. Zeven jaar jeuk! Weten dat je gelijk hebt maar geen gelijk zal krijgen. Recht en onrecht. 

Het voelde in 2015 zeer onrechtvaardig. Van de ene op de andere dag werd mij de toegang tot de training ontzegd en mijn contract eenzijdig opgezegd. De koppeling werk en verblijfsvergunning zette de boel direct op scherp. Van diverse kanten werd me aangeraden om een rechtszaak te beginnen tegen mijn werkgever. 
Dat deed ik. Wist dat het een tijdje kon duren. Wist ook van de bokkensprongen van de rechtbank. Het systeem in Brazilië. Maar, ik voelde me vooral in mijn eer aangetast. Een jaar voor de Spelen op non-actief terwijl de prestaties van de atleten een stijgende lijn kenden. Een emotionele oproep van hun kant gaf de doorslag om de rechtsgang te maken en hen ook een hart onder de riem te steken.
Uiteindelijk duurde het zeven jaar met verschillende rechtszaken, in levende lijve aanwezig zijn in Rio, video bellen en een online rechtszaak. 
De laatste keer een aantal weken terug. De rechter schorste binnen vijf minuten de zaak om stukken te bestuderen en ging daarna in conclaaf met de advocaten. Conclusie: verjaard. Volgens de letter van de wet onjuist. Volgens mijn advocaat onjuist. Volgens mijn gevoel ook onjuist. Maar.........
Gelijk hebben en gelijk krijgen is wat anders. Recht hebben op genoegdoening is geen gegeven. Het riekt naar corruptie. Maar ja, ook dat is Brazilië. 

We richten ons na zeven jaar vooral weer op de mooie kanten van het project wat aan het proces vooraf ging. Nu weer zeven jaar genieten.

Comments

Popular Posts