Enigmatologie

Het najaar is begonnen. De nachten lengen en de lange avonden geven tijd voor overpeinzingen. Zo eind september is de evaluatie van het atletiek seizoen begonnen, de rust gepland in de maand oktober om de zinnen te verzetten maar in november moet de seizoenplanning in een grove vorm gegoten zijn. Trainers pijnigen zich de hersens, doen inspiratie op bij congressen, schrijven schrappen en bedenken wat er in HET schema moet.
“Een goede trainer heb ik al, leuke trainingsmaatjes, een ideale omgeving om in te trainen, goede medische begeleiding en het laatste puzzelstukje mentale training is er nu ook”, aldus Monique Jansen de nationale kampioen discuswerpen .
Ook Bram Som had op zijn webstek eerder al een soort gelijke vergelijking gemaakt:
“ Sinds 2009 werk ik samen met mijn trainer Ruben Jongkind aan een gedegen plan richting de Olympische Spelen (OS) van 2012. De 3 jaren in aanloop naar de OS hebben we gebruikt om zo veel mogelijk te testen, te puzzelen en te experimenteren om ervoor te zorgen dat we in 2012 exact weten wat er op het trainingsschema moet staan”.
Ravensburger heeft een nieuwe afzetmarkt lijkt me. Want er wordt wat af gepuzzeld in de atletiekwereld. Zeker in de winter voorafgaande aan het Olympisch seizoen. Hoeveel stukjes zou Patrick Jermaine Herschel van Luijk, nog missen in zijn Blue Mountain met bliksemschicht. Of zou “Yo” Keizer alle goede stukjes in de herfstsonnate (beeld Ingmar Bergman) als bij elkaar hebben gelegd. Zou de buitenrand van Arnoud Okken door Grete Koens al zijn aangegeven of zou Eugene Martineau na zijn verhuizing in Oktober al bezig zijn op zolder met een aparte tafel voor de grote legpuzzel van Joachim Schulz?
Het puzzelstukje mentale training wegzetten in een wolken kader dat lijkt me prachtig. Ik zie de grote werpershand voorzichtig manoeuvreren over de nu lege doos richting het bovendeel van de puzzel.
Enigmatalogie dat vereist vast heel veel trainingsuren.

Comments

Popular Posts