Quatsch

De waarde van de letters. Via de Volkskrant stuit ik op een BBC bericht. Daarin staat onder meer (2x): De Noord-Amerikaanse Vereniging voor Scrabble-spelers zegt dat de kritiek jaarlijks zo'n twee keer opduikt. Welke kritiek: de letterwaarde. Dat lijkt me vaak in de winter te gebeuren, dus is ook nu weer het geval. Gevalletje van gedwongen veel binnenshuis moeten doorbrengen. Scrabble-bedenker Alfred Butts baseerde het puntensysteem, dat nu bij Scrabble gehanteerd wordt, op een analyse van de voorpagina van de New York Times uit 1938. Letters die toen vaak voorkwamen kregen daarbij een lagere waarde dan de zeldzamere letters op de voorpagina. Dat is natuurlijk zo uit de tijd: kranten lezen en tellen van letter dat het niet serieus genomen kan worden bedacht ene Joshua Lewis. Die meneer Lewis bedacht daarom een nieuw systeem, dat hij 'Valett' doopte, waarbij de letterwaarde niet alleen is gebaseerd op hoe vaak de letter in het hedendaagse Engelse taalgebruik voorkomt, maar ook op hoe vaak de letter voorkomt in combinatie met de woordlengte. Maar wat moet ik daar mee met mijn Nederlandse versie van het leuke woordspel? Ergerlijker is het dat een spel als Wordfeud gewoon niet in staat is om het hele jaar door gewoon online spellingcheckers te gebruiken zodat ik niet met een dikke Van Dale in de hand mijn concurrentie om de oren kan slaan. Letterwaarde + dubbele woordwaarde: Quatsch. http://www.scrabblepages.com/scrabble/rules/

Comments

Popular Posts