(g)ijzel(ing)

Het begon een beetje zoals in 1979 toen er ook opeens ijzel kwam en het hele Noorden lam legde.
Dus op zondagochtend ijzelde het. Mijn stoepje: met een laag ijs. De fiets overdekt met een laagje ijs en de auto ook. Ik post op FB een bericht dat ik niet ga lopen, watje dat ik ben. Maar rond de middag zie ik lopers en fietsers op de dijk. Ik ga verkennen en inderdaad de weg is goed begaanbaar. Dus toch maar rondje meer tegen de wijzers van de klok in zodat ik op de Meerweg wind tegen heb. heerlijk fris en binnen een uur uit en thuis. 's Middags op de fiets naar de stad gaat ook prima alleen het Emmaviaduct is spek-spek glad... Dus de terugweg via Paterswoldseweg een makkie.
Op maandag is er ook wat sneeuw gevallen maar toch op de fiets naar de stad. Remmen bevroren en het stuurt lastig op de smalle banden maar redelijk begaanbaar alleen tussen de bruggen is het fietspad niet sneeuwvrij. Op de terugweg gaat het al opvriezen.
Snel met de auto brandstof halen, weg goed begaanbaar maar parkeerplaats een glijbaan. Ik besluit om de auto, na uitgeladen te hebben (2 volle plastic containers) de auto op de dijk te zetten. Er is immers nog meer ijzel voorspelt en ik kwam nu al bijna de dijk niet op met de automaat.
Een koude nacht en kacheltjes aan gelaten, wel bloemen op de ramen van de slaapkamer. Hans belt of ik de kachels in zijn huisje ook aan kan zetten. Daarna te voet naar Haren. Het valt mee maar wel veel ijsstukken op de dijk. De doorgaande weg is prima. Koffie gedronken en terug gewandeld lekker door de kou.
Nu is de voorspelling dat ook morgen nog koud en ijzel komt..
Zal feest worden want vandaag code rood  in het Noorden en schaatsen op straat her en der in Groningen. Verplicht binnen blijven want scholen en dergelijke dicht ook geen Nieuwjaarsrecepties.



Comments

Popular Posts