state o shock

Muziek is een grote hergebruik industrie.
Van begin tot het eind en tegenwoordig ook nog een sample tussendoor. Een grote recycle machine (en uit de computer nog 'makkelijker').
Er zijn een beperkt aantal basis akkoorden op gitaar maar er zijn veel verschillende soorten gitaarakkoorden. Er kunnen zelfs wel honderdduizenden gitaarakkoorden gespeeld worden. Toch is een gemiddeld liedje met een handvol akkoorden te spelen. Helaas speel ik geen gitaar.

Maar, niet zo raar dus dat je soms op het verkeerde been wordt gezet. Met vier akkoorden……

https://www.youtube.com/watch?v=Co9mW_9hH2g


Dan heb ik het dus alleen nog maar over de muziek en over de aankleding of de presentaties. Bij het kijken naar bandjes in DE Stad viel me dat weer op. Ik hoorde soms een intro en wist direct wat er ging komen ook al leek de zanger verdwaald in het requistenparadijs.  Of als de zangeres iets inzette en haar roomblanke huid contrasteerde bij de inktzwarte soul van haar nummer. De capriolen van Iggy Pop op een ijskoud podium en zonder palmbomen door een Harense tiener die eigen nummers ten gehore brengt.

Een John Lennon look-a-like die in zijn eentje de beatlesound ten gehore brengt in een heerlijk sixties jasje. Ik hoorde ook het intro van een jaren zestig nummer wat overging in een jaren zeventig geluid maar voortgebracht door jeugd waarvan de ouders misschien net in de tijd waren geboren.


Verwarrend.
Een grote database in je hoofd.
Reset naar nul, geheel onbevangen luisteren dus, moeilijk.

Het lukt me niet altijd.

O heet de nieuwe plaat van de Nederlandse sensatie van dit moment: De staat. Ik hoor een dreun en verlang naar the Urban Dance Squad.

Maar wel een leuke film clip. left me in a state O shock ;)

https://www.youtube.com/watch?v=0ttGgIQpAUc





Comments

Popular Posts