dukdalf

Ik ontwijk de jongen op het fietspad makkelijk.
Hij stuurde onhandig naar links omdat hij verliefd naar het water keek.
Daar roeide heel parmantig een blonde paardenstaart.
Hij had het oog al weer gericht op de kruising.
Ik dacht: ze is te laat
te laat met de voorbereiding om
ruggelings onder de brug door te glijden
Ik kijk nog een keer.
Ze doet nog een ferme haal
en
Ik hoor een luide "krak"
ze boort de boot in het dukdalf
De jongen is al over de kruising
Het blonde staartje kijkt verschrikt naar achteren
Ze was niet alleen te laat maar
ook teveel naar de walkant.
Ik heb inmiddels mijn pedaaltred vertraagd
en zie hoe ze boot terug probeert te varen
door te wrikken met de rechter riem.
ze is precies tussen twee palen inge(g)roeid.
 Ze zinkt niet.....
De jongen is terug ("waar blijf je nou"?)
Ik fiets verder en lach
en dan bedenk ik me:
 wat is ook al weer een dukdalf?

Een dukdalf was van oudsher een constructie van meestal vier houten palen of een staketsel voor een riviersplitsingbrug of sluis. Een dukdalf staat vaak aan het begin van het remmingwerk. Remming dient om schepen zonder schade aan het kunstwerk of averij aan het schip de versmalling van de waterweg in te geleiden.

maar het wordt nog mooier
zo lees ik verder op wiki

De term komt waarschijnlijk van Duc d' Albe, de Franse naam van de Hertog van Alva. De Hertog stond bekend om zijn zwarte kleding met witte kraag. Dezelfde kleuren als de palen, die normaal zwart geteerd werden en onder de top een witte band droegen, Wellicht gooiden de watergeuzen hun trossen om de meerpalen waarbij ze zich verbeeldden dat ze de strop om de nek van de hertog gooiden. 
zo leer ik toch weer wat
van een 'dom blondje'



Comments

Popular Posts