Het vuile venster

Anne Mensinga (Groningen, 1984) kwam ik op het spoor door een vermelding op Kunstpunt Groningen.

Ze studeerde eerder kunstgeschiedenis in Stad. Naast dit theoretische deel heeft ze zelf altijd de praktijk beoefend als schilder.

 ....Omdat ze meer verdieping zocht in het schilderen besloot ze zich in 2015 in te schrijven voor de basisscholing van de Klassieke Academie voor Schilderkunst. In 2021 heeft ze haar master afgerond onder begeleiding van Sam Drukker...Ze studeerde af met een serie vensters met gesloten gordijnen. Momenteel werkt Anne door aan deze serie...

...."Momenteel schilder ik veel interieurs en ramen, waarbij mensen ontbreken. Ik ben daarbij op zoek naar een vorm van schoonheid en mysterie.

Zoals een archeoloog een vuistbijl vindt als bewijs van het menselijk bestaan, zo schilder ik de voorwerpen en interieurs die ik zie als verwijzing naar het menselijk leven.

 

Een venster laat je naar binnen kijken, maar reflecteert tegelijkertijd de buitenwereld. Dit maakt het voor mij een dankbaar onderwerp om te schilderen. Verschillende voorstellingen lopen door elkaar, waardoor de abstractie binnen het beeld versterkt wordt.

 

Ik verdeel het beeld in abstracte vlakken, waarbij elk vlak een verhaal vertelt. Hierbij ben ik op zoek naar een harmonisch geheel. Het onderlinge ritme, de kleurstelling en de compositie moeten voor mij een verhaal vertellen dat boven de voorstelling zelf uitstijgt.

 

In mijn compositie spelen horizontalen en verticalen een hoofdrol. Deze geven de voorstelling een bepaalde zwaarte en monumentaliteit. Verder maak ik gebruik van de strakke lijnen binnen de architectuur, die ik wil laten contrasteren met het sferische, ongedefinieerde van mijn eigen toets.

 

Verder speelt het licht een grote rol binnen de voorstelling. De lichtvlakken behandel ik als aparte vlakken, die het beeld abstraheren, en het afgebeelde ondergeschikt maken aan het ritme van het licht."...



PS

Dit werk zal een plaatsje krijgen bij ons aan de wand in the Treasure building. Bij mee.



het vuile venster (40-50cm)


Comments

Popular Posts