hilda

Waar kom ik weg? Ik bedoel natuurlijk waar kom ik vandaan? Ik corrigeer me zelf en weet te gelijkertijd dat ik dan moe ben. Dan denk ik in het Grunnegs. Ondanks dat ik het grootste deel van mijn leven buiten de provincie heb gewoond. Het eerste deel van mijn bestaan, vanaf 1960, was grotendeels in Slochteren en een klein stukje Aduard. 




Maar vanaf 1979 studeerde, woonde en later werkte ik ook in de regio Kennemerland in Haarlem. Had daar ook een woning in de Leidsebuurt (van 1989 tot 2017, een oude arbeidersbuurt, bij de Bavo basiliek: Brouwersstraat). Een westerling voelde ik me nooit. Wel Nederlander. Dus als iemand Hollander zegt dan reageer ik niet. Holland is immers maar een klein stukje van Nederland.

Westerlingen = mensen uit HET Westen met name regio Amsterdam
Randstedelingen =  mensen uit Noord- en Zuid Holland en een beetje Utrecht, zeg maar het gebied van en rond de steden Amsterdam,  Rotterdam, Leiden, Den Haag, Hilversum en Haarlem. 
Noordelingen = zij die wonen in de noord west kant van Nederland in de provincies Overijsel, Drenthe, Friesland en Groningen.

Hoewel ik dus een geboren en getogen Groninger ben werd ik toch als ‘Amsterdammer’ weggezet toen ik in 2017 neerstreek in Stad. We waren in 2017 een trendsetter als westerling en randstedeling........met een de verkoop van het huis en Haarlem en de aankoop van het huis in Stad... terug als Noordeling. Nu een huis aan de Ebbingedwinger  aan de rand van het centrum en aan de rand van het Noorderplantsoen.

Maar als sport-nomade heb ik ondertussen verschillende landen en cultuur ervaringen in de tas: Qatar-Brazilië -China en nu dus Saudi Arabië. Landen waar je als kaaskop opvalt door lichaamslengte, huidskleur en houding. Met een appartement op de Copacabana heeft de afstand tot Nederland transatlantische vormen aangenomen. 

Nog steeds ben ik niet vergeten waar ik vandaan kom. 

Dat mijn ouders krom hebben gelegen om mij een goede toekomst te garanderen. Het is wrang dat ze er niks van hebben meegekregen. Mijn vader die niet heeft geweten van mijn stap naar de MAVO. Mijn moeder die zo bezorgd was of ik mijn MAVO examen wel gehaald had en trots was dat ik daarna naar de HAVO zou gaan (dat opende immers carrière mogelijkheden)voor ze overleed.

Geboren op 22 Juli 1928 in Slochteren als dochter van een eenvoudige voerman. Na de (verlengde) lagere school en huishoudschool later getrouwd met een wegwerker/railmonteur bij de Nederlandse Spoorwegen. Als weduwe en moeder van drie kinderen op 48 jarige leeftijd overleden.  

Hilda Landman zou vandaag 95 jaar zijn geworden.

Comments

Popular Posts