Daegu 3x

De eerste keer Daegu was een belevnis op zich. Voor het eerst naar het verre oosten. Niet met het nederlandse team maar zelf richting de WJK. Weinig te makken dus met wat klusjes via Hans (radio Noord, Nieuwsblad van het Noorden en radio Friesland) wat zakgeld kunnen regelen. Ik maak berichten over Jaqueline Poelman. De sponsor van Sven (bouwbedrif de Nijs uit Warmenhuizen) betaald grotendeels de reis. Zo ben ik er toch bij als Sven op zijn eerste grote toernooi meedoet. Eigenlijk had hij gewoon ook naar het EJK gemoeten een jaar eerder maar dat vond de jeugdcie. onderleiding van Joop va Drunen geen goed idee. Diezelfde Joop zegt in Daegu tegen me dat ik niet in het atletenhotel dien te komen. Hij begijpt me niet, jammer. Sven springt een goede wedstrijd heeft pech in de finale en mist net een topklassering.
Op een avond gaan Charles van Commenee, George Friant en Ysbrand Visser en ik op zoek naar een echt Koreaans restaurant. We lopen door de winkelstraten, zien luxe restaurants met allerlei aanbiedingen en prachtige menu's plus veel Chinees/Japans aandoende gelegenheden maar niets Koreaans. Als we uiteindelijk een ober uit een van die restaurants bereid hebben gevonden ons te assisteren brengt hij ons naar een ander straatje waar we al twee keer door zijn gelopen en dumpt ons in hel verlicht vertrek. Grote formica tafels met grote gasbranders onder tlbalken. Dit moet het beste restaurant zijn. We knipperen met onze ogen en zijn verbaasd. Het eten was super maar de vlammen sloegen ons uit en we zweten als otters als we onze speciale gerechten naar binnen werken.
De tweede keer ben ik met een kleine delegatie van de atletiek samen met het studententeam in Daegu. Ik herken wel het eea en herinner me de eerste keer. Nu ben ik er met Yvonne Wisse en doe ook de begeleiding van Thomas Kortbeek, Willem van der Worp ontfermt zich over Najla Jaber. Ik zie wat meer van de stad en maak het toernooi anders mee.
Nu zit ik in Brazilie en is er een tienkamper (Luiz)waar ik de voorbereiding samen mee heb gedaan in Daegu, hij verbeterde zich dit jaar al twee keer van 7900 naar 8115 en nog leuker doet Remona Fransen mee voor Nederland op de zevenkamp. De coach van Luiz is Edemar en hij was erbij op het WJK. Hij won het laatste onderdeel van de tienkamp. In de begeleidng zit ook Sanderlei als coach van de 4x4 hij was er op het WJK ook. Edemar weet ik me nog voor de geest de halen omdat ook Remco van Veldhuizen daar een snoeiharde 1500 liep en een medaille pakte. Charles is er weer bij maar nu als hoofd van het Britse team. Jammer genoeg kunnen we dus niet samen op zoek naar een echt Koreaans restaurant.

Comments

Popular Posts