wintercirkel
De Wintercirkels.
1
De temperatuur daalt, het gaat vriezen. De treinen hebben vertraging. De reizigers klagen, politici willen een vragenuurtje in de Kamer. Pro-rail krijgt de schuld en de NS treft ook blaam. Er komen toezeggingen voor oplossingen. In de zomer is alles koek en ei tot de herfst als het kouder wordt.
2
De temperatuur daalt, er komt wellicht nachtvorst. De dagen lengen. De scholen bereiden de leerlingen nog een keer voor. De CITO toets. Er komen klachten over de toets. De uitslag is voor sommige scholen desastreus. Er komen kamervragen. Er komen toezeggingen voor mogelijke oplossingen en ondersteuning voor zwakke scholen en leerlingen. Na de zomervakantie is alles bijna alles nog hetzelfde.
3
De temperatuur daalt, ook overdag gaat het vriezen. De natuurijsbanen zijn nog dicht. De eerste man zakt door het ijs. De weermannen maken overuren. De Elfstedenkoorts stijgt, de nacht temperatuur daalt. De dikte van het ijs groeit minder hard dan het aantal pagina’s van de kranten met specials over de tocht der tochten. De rayonhoofden komen bij elkaar. Nergens is het ijs dik genoeg voor een klassieke toertocht. De NK marathon op natuurijs wordt verreden. Het gaat dooien.
Ad. 1.
Jaren geleden moest het spoor het doen zonder directe staatsbemoeienis en –steun, verzelfstandigen en privatiseren waren de woorden. Toen kwamen er bezuinigingen. Het onderhoud van materieel en sporen op een laag pitje. Vervoer moest over de weg en de lucht dan kreeg de staatskas ook nog wat extra accijns. Terwijl de autowegen dichtslibben en er meer en meer files ontstaan is het klagen over vertraging op het spoor een hot item. De politici die de NS de nek omdraaiden zijn al lang weg en de huidige politici plengen krokodillentranen.
Ad 2.
Jaren geleden moest de CITO toets echt op alle scholen gedaan worden, dan kon je beter vergelijken. De vergelijking ging mank want scholen die zich goed van alle taken kweten schoten te kort bij de beoordeling. Fijn dat de school alles regelde maar ja omdat de gepubliceerde resultaten minder waren kreeg de school minder leerlingen en minder geld en meer problemen en meer zorgkinderen dus scoorde men op de CITO nog slechter.
Ad 3.
Anno 2012 is:
Min vijf en een gure wind is een horrorwinter.
Drie centimeter sneeuw en een harde wind een alarmcode: oranje.
Sneeuwbui en bij matige vorst en een oostenwind een ramp.
Vroeger was je na klas 6 of 7 van de lagere school klaar, trok je extra ondergoed en winterkleren aan als je een tochtje kon schaatsen en wist je pas van de Elfstedentocht als ‘ie verreden was en de uitslag in de krant stond.
1
De temperatuur daalt, het gaat vriezen. De treinen hebben vertraging. De reizigers klagen, politici willen een vragenuurtje in de Kamer. Pro-rail krijgt de schuld en de NS treft ook blaam. Er komen toezeggingen voor oplossingen. In de zomer is alles koek en ei tot de herfst als het kouder wordt.
2
De temperatuur daalt, er komt wellicht nachtvorst. De dagen lengen. De scholen bereiden de leerlingen nog een keer voor. De CITO toets. Er komen klachten over de toets. De uitslag is voor sommige scholen desastreus. Er komen kamervragen. Er komen toezeggingen voor mogelijke oplossingen en ondersteuning voor zwakke scholen en leerlingen. Na de zomervakantie is alles bijna alles nog hetzelfde.
3
De temperatuur daalt, ook overdag gaat het vriezen. De natuurijsbanen zijn nog dicht. De eerste man zakt door het ijs. De weermannen maken overuren. De Elfstedenkoorts stijgt, de nacht temperatuur daalt. De dikte van het ijs groeit minder hard dan het aantal pagina’s van de kranten met specials over de tocht der tochten. De rayonhoofden komen bij elkaar. Nergens is het ijs dik genoeg voor een klassieke toertocht. De NK marathon op natuurijs wordt verreden. Het gaat dooien.
Ad. 1.
Jaren geleden moest het spoor het doen zonder directe staatsbemoeienis en –steun, verzelfstandigen en privatiseren waren de woorden. Toen kwamen er bezuinigingen. Het onderhoud van materieel en sporen op een laag pitje. Vervoer moest over de weg en de lucht dan kreeg de staatskas ook nog wat extra accijns. Terwijl de autowegen dichtslibben en er meer en meer files ontstaan is het klagen over vertraging op het spoor een hot item. De politici die de NS de nek omdraaiden zijn al lang weg en de huidige politici plengen krokodillentranen.
Ad 2.
Jaren geleden moest de CITO toets echt op alle scholen gedaan worden, dan kon je beter vergelijken. De vergelijking ging mank want scholen die zich goed van alle taken kweten schoten te kort bij de beoordeling. Fijn dat de school alles regelde maar ja omdat de gepubliceerde resultaten minder waren kreeg de school minder leerlingen en minder geld en meer problemen en meer zorgkinderen dus scoorde men op de CITO nog slechter.
Ad 3.
Anno 2012 is:
Min vijf en een gure wind is een horrorwinter.
Drie centimeter sneeuw en een harde wind een alarmcode: oranje.
Sneeuwbui en bij matige vorst en een oostenwind een ramp.
Vroeger was je na klas 6 of 7 van de lagere school klaar, trok je extra ondergoed en winterkleren aan als je een tochtje kon schaatsen en wist je pas van de Elfstedentocht als ‘ie verreden was en de uitslag in de krant stond.
Comments