20 november

Dia Nacional da Consciência Negra ("to celebrate a regained awareness by the black community about their great worth and contribution to the country").


Het is op donderdag een vrije dag hier in Rio. Een vreemde dag eigenlijk. Het is de sterfdag van “Zumbi dos Palmares”. Een markant momument staat op de de kop van het Sambadrome in de middenberm van de Avenida President Vargas. Het markeert een punt in de geschiedenis van de negerslaven in Brazilie: de moord op de gevluchte slaven in 1695.

Sinds het eerste officiele transport met slaven in 1549 zijn er Afrikanen in Brazilie. Tot op heden zijn er zeer donkere bijna zwarte Brazilianen. Met voorvaderen uit Congo, Kenia maar ook Ghana of Ivoorkust. Net als het feit dat er zeer kleine meer gele Indianen zijn. Nog steeds leven er geisoleerde indianen stammen in het binnenland en in het Amazone gebied. De rest is een mengelmoes. Indianen+ Spanjaarden bijvoorbeeld:mesties.

Een mesties in het Portugees mestiço, is een persoon geboren uit een Europese vader, vaak afkomstig van het Iberisch schiereiland, en een Indiaanse moeder of omgekeerd.. Het woord is afgeleid van mixtus, het verleden deelwoord van het Latijnse miscere (mengen).
In bredere zin wordt iedereen van gemengde etnische afkomst wel mesties genoemd. Vermenging van Bosnegers met Nederlanders ook. Koffie met melk en blond haar.... Dat maakt Brazilie tot een smeltkroes van verschillende rassen. Dus de oorspronkelijke bewoners plus de kolonisten en de Afrikanen. Verhandeld door Arabieren en vervoerd door Engelsen, Portugezen, Spanjaarden en Nederlanders de internationale vervoerders op zee toentertijd. Tel daarbij de grote stroom immigranten van de twintigste eeuw om het plaatje complete te maken.

Marronnederzettingen werden ook wel palenque of quilombo genoemd. Een van de meest bekende quilombos was een Braziliaans koninkrijk genaamd Palmares, dat rond 1630 in het binnenland van de noordoostelijke staat Alagoas gesticht was door een groep van zo'n 40 ontsnapte mannen en vrouwen, van origine Bantu's uit het Kongogebied en Angola. Het ging hen niet alleen om ontsnapping of wraak, maar ook om het stichten van gebieden waar Afrikanen politieke macht hadden en zich konden verdedigen tegen hun vijanden. Afrikaanse religies zoals Obeah en Vodun waren er belangrijk als organisatiemiddel. Andere bronnen geven aan dat Palmares een katholieke kerk had en dat er een Afrikaanse variant van het katholicisme bestond. Op zijn hoogtepunt had Palmares een inwonertal van meer dan 30,000 vrije mannen, vrouwen en kinderen, en werd het geregeerd door een koning genaamd Zumbi (1655-1695). Palmares werd uiteindelijk in 1694 vernietigd door een aanval van het Portugese leger. Het heeft circa 65 jaar bestaan als een onafhankelijke staat, tot 1695 toen Zumbi werd gevangengenomen en geëxecuteerd op 20 november. In heel Brazilië waren er vele andere kleine quilombos (kleine groepen verborgen in de bossen werden mocambos genoemd), waar Afrikanen onderdak vonden en in vrijheid volgens hun eigen cultuur leefden. (wikipedia)

De geschiedenis van Quilombo dos Palmares inspireert nog steeds vele zwarte activisten die strijden voor vrijheid, mensenrechten, waardigheid, respect en gelijkheid.

twee andere bijkomende zaken:

1; Voetbal is in het begin in Brazilie lees Rio de Janeiro lang een aangelegenheid voor alleen blanke mannen. Aan het begin van de negentiende eeuw kwam daar een klein beetje verandering in; donkere spelers maken hun intrede naast de Europeanen bij diverse clubs in Rio. Zo wordt in 1914 Carlos Alberto de eerste donkere speler bij Fluminese. Om vijandige spreekkoren te voorkomen, poedert hij zijn gezicht wit met 'rijstpoeder'.

2; O dia do índio, celebrado no Brasil a 19 de abril, foi criado pelo presidente Getúlio Vargas, através do decreto-lei 5540 de 1943...... Deze dag is van de indianen is echter geen officiele nationale feestdag. Hun status is denk ik vergelijkbaar met de first nation people in Canada.

Comments

Popular Posts