lou leeuw

Eerst een ‘throwbackthursday-moment’ op de vrijdagavond bij het betreden van huize Maas. Vijf euro entrée inruil voor een muntje (goed voor 1 consumptie) en een stempel op de hand!
Terwijl ik binnen kom, de zaal al meer dan redelijk gevuld, terloops een biertje bestel ik en betaal  met het muntje, is het feestvarken al bezig. Er is een volledige setlijst van 21.00 tot 03.00, met allemaal muzikanten en bands waar Lou Leeuw mee te maken heeft (gehad) die op zijn verjaardagsfeestje komen spelen.


Programma
• 21.00 uur: De Blues Cowboys met gasten
• 21.40 uur: Rieks Folgerts met Margret Maas
• 22.00 uur: Harry Niehof
• 22.15 uur: Starmen
• 22.45 uur: Ziffles
• 23.00 uur: The Rockaways met gasten
• 23.30 uur: Kalebas
• 00.00 uur: De Big Band van het Prins Claus Conservatorium
• 00.25 uur: NogNikz
• 00.45 uur: George Welling
• 01.00 uur: Dudettes
• 01.20 uur: Twin Reverb
• 01.40 uur: Bert Hadders en de Nozems
• 02.00 uur: Jacky’s Raw Collective
• 02.20 uur: The Jailbirds
• 02.40 uur: The Gravediggers.

Al sinds de golden sixties geldt Groninger Lourens ‘Lou’ Leeuw (17 Juni 1946) als een prominente rockartiest in Stad en Ommeland. Op 12-jarige leeftijd begon hij met gitaarlessen, voor vijfitg cent, bij het Noorder Muziekhuis, vanaf zijn vijftiende treedt hij op in ontelbare bandjes als zanger, gitarist, maar vooral bassist, en doet dat tot op de dag van vandaag.


Even een lijstje:
Herman Brood //Parnassus//Harry Muskee Band / Red, White ’n Blue / Cuby & the Blizzards // Nina Hagen Band // Phoney and the Hardcore //AA & the Doctors.
Allemaal bands waar Lou Leeuw bij baste.

Hoogtepunt van de avond is voor mij als er een complete changement op het podium nodig is om een heuse big band op te stellen. Tussendoor was Lou al even weg geweest om een bijdrage te leveren aan het singing Groningen festival. Terwijl het fraaie Starmen in huize Maas de sterren van de Bowie hemel speelden.



De Prins Claus Conservatorium Big Band is samengesteld uit studenten van alle jaren van de jazzafdeling, uit alle hoeken van de wereld: Italië, Bulgarije, Duitsland, Spanje, Zuid-Korea, Rusland en uiteraard Nederland, die onder leiding staan van de energieke Amerikaanse trompetist en dirigent Kurt Weiss. “Het is de eerste keer dat ik met een big band zing”, zegt een zichtbaar nerveuze Leeuw. Maar als er voor de eerste keer is afgeteld door Weiss gaat hij helemaal op in zijn rol als crooner. Terwijl de studenten geimproviseerde lessenaars hebben: een stoel, leest Lou zijn groot zelf uitgeschreven teksten van de standaard. Hij glimt als het eerste nummer er op zit en komt los in een ‘vraag en antwoord’ met de band en haar dirigent. Tot slot een bleusy nummer met zangeres.


Het gaat daarna gewoon weer door met NogNikz. Maar ik heb genoeg gezien. Dat ik ook oud-leerling Igor Wijnker trof was de kers op de taart. De Aduarder is bezig met een boek over de Groninger music scene nadat hij eerder Groninger Persprijs won met een verhaal over Nanne Tepper maar echt bekend werdt met een boek over basketball goeroe Ton Boot.


Geweldig.
Ik heb genoten.
Genoten van zijn inzet, betrokkenheid, durf en “nervositeit”.
Als ik op mijn zeventigste nog zo bezig ben met mijn passie dan teken ik er nu direct voor.



> eigen foto's (i-phone)

extra:

http://3voor12.vpro.nl/lokaal/groningen/recensie/2016/juni/Lou-Leeuw-70-jaar.html



Comments

Popular Posts