ambitieus studieklimaat,


Maar liefst een en kwart van de huidige studenten kampt met burn-outklachten. Terwijl verder 1 op de 7 heeft last van ernstige angst- en depressieklachten.  Zo blijkt uit onderzoek van Hogeschool Windesheim, uitgevoerd onder ruim drie duizend studenten tussen december 2017 en maart 2018.


GL bij mijn lessen op de Hanze Hogeschool ben ik ook geconfronteerd met deze klachten. Ik schrok. Uit de verhalen van de studenten dacht ik te kunnen destilleren dat het vooral om omgaan met druk ging. Toch waren er ook  binnen mijn kleine groep van studenten (15) twee met ernstige brun out klachten en iemand met hyperventilatie en ook nog een tweetal met studie uitval in verband met oververmoeidheid.
.
Volgens onderzoeker Jolien Dopmeijer ervaart de huidige generatie studenten een steeds grotere druk om te presteren. 'Tien jaar geleden deed het rendementsdenken zijn intrede in het onderwijs. Er zijn toen allerlei maatregelen getroffen om de kwaliteit en de match tussen de student en de studie te verbeteren, en om uitval tegen te gaan.'
Een van de gevolgen is een ambitieuzer studieklimaat, aldus Dopmeijer. 'Het nadeel daarvan is dat sommige studenten het gevoel hebben dat ze zich geen fout mogen permitteren. Een actieplan moet een 'generatie van zombies' voorkomen.

GL:
is er wel sprake van een match vraag ik me af.
Vorig jaar en ook dit jaar kreeg ik te maken met studenten die a. niet sterk gemotiveerd waren, b. de studie niet leuk vonden en c. slechts voor de punten vakken volgden.
zo laveerden ze op school tussen de toetsing door, in de vrije tijd tussen parties en op werktijden tussen twaalf ambachten en dertien ongelukken.

Comments

Popular Posts